Wspomaganie rodziców w procesie dydaktycznym dzieci - grupa II


2020-05-18

W tygodniu 18.05 -22.05.2020  gr. II realizuje temat „ Praca lekarza” – propozycje:

1 . Słuchanie wiersza  „ Pan doktor” Bożeny Formy

       Marek rozbił dziś kolano, kiedy szedł na spacer z mamą.

       Chyba ma gorączkę Tola, mocno kaszle mała Ola.

                  Zosia właśnie ma anginę, więc ma niewyraźną minę.

                  Ani z nosa katar kapie, Tomka w gardle mocno grapie.

       Wszyscy idą do doktora, taka to chorego dola.

       Doktor dobrze nas osłucha, zajrzy w gardło i do ucha.

                   Coś przepisze, coś zaleci, wyzdrowieją wszystkie dzieci,

                 Zawsze chętnie nam pomoże, - dziękujemy ci doktorze.

    Rozmawiamy z dzieckiem na temat: Co robi lekarz?, Kiedy chodzimy do lekarza?

    Czy trzeba bać się lekarza?   

     Wyjaśnienie dziecku pojęć związanych z lekarzami:

                - dzieci leczy pediatra

                - ząbki leczy stomatolog inaczej dentysta

                - oczy leczy okulista

                - słuch leczy laryngolog

     ( obrazki do wiersza w kartach pracy) 

   Karta pracy – zakreśl przedmioty których nie używa doktor

2. Numer alarmowy „ Jeden, jeden, dwa – każde dziecko taki numer zna”

    - nauka na pamięć rymowanki

    - uczymy dziecko wybierać na klawiaturze telefonu numer ratunkowy – 112 –

      tłumaczymy dziecku, kiedy należy go używać.

        Trzy cyferki – trzy ratunki

          *   Pogotowie ratunkowe

          *    Strażacy

          *    Policja

     Słuchanie piosenki „ 112 znak alarmowy”

    https://www.youtube.com/watch?v=R3Qp8KfJSHw

    Dla chętnych dzieci kolorowanka „ numer 112”

 

3.Czytanie wspólnie z dzieckiem wiersza Jana Brzechwy „ Katar”

    ( dorosły czyta linijkę wiersza, dziecko powtarza refren – A-psik-

                  Spotkał katar Katarzynę –

                          A – psik!

                  Katarzyna pod pierzynę –

                          A – psik!

                  Sprowadzono więc doktora –

                          A – psik!

                 Pani jest na katar chora –

                         A – psik!

                 Terpentyną grzbiet jej natarł –

                         A – psik!

                 A po chwili sam miał katar –

                         A – psik!

                 Poszedł doktor do rejenta –

                         A – psik!

                 A to właśnie były święta –

                         A –psik!

                Stoi  flaków pełna micha –

                         A psik!

                 A już rejent w michę kicha –

                         A – psik!

                 Od rejenta poszło dalej –    

                         A –psik!

                 Bo się goście pokichali –

                          A – psik!

                 Że dudniło jak na moście –

                         A – psik!

                 Przed godziną jedenastą –

                         A – psik!

                  Już kichało całe miasto –

                          A – psik!

                  Aż zabrakło terpentyny –

                          A psik!

                  Z winy jednej Katarzyny –

                          A – psik!

     Uświadomienie dziecku jak szybko rozprzestrzeniają się wirusy przeziębienia

      czy innej choroby. Rozmowa z dzieckiem na temat: Co należy robić, by zdrowym być?

       (zdrowe jeść produkty i ćwiczyć tak jak w piosence „ Jarzynowa piosenka”

             https://www.youtube.com/watch?v=R3Qp8KfJSHw

        Karta pracy – Pokoloruj to co jest zdrowe

4. Czytanie dziecku bajeczki o księżniczce Zuzance i rycerzu Witaminku:

   

                       Bajka o księżniczce Zuzance i rycerzu Witaminku.

        Dawno, dawno temu, za siedmioma górami, za siedmioma lasami

        w Czekoladowym Królestwie mieszkała mała księżniczka Zuzanka.

        Księżniczka jadła tylko słodycze. Pewnego dnia ciężko zachorowała.

        Król ogłosił, że ten kto uzdrowi Zuzankę, otrzyma pół królestwa i księżniczkę

        za żonę. Jednak nikt nie potrafi jej uzdrowić. Kiedy król stracił już nadzieję na

       to, że znajdzie się ktoś, kto uzdrowi Zuzankę, w królestwie zjawił się rycerz

       Witaminek. Rycerz przywiózł lekarstwa, które miały uzdrowić księżniczkę.

       Nazywały się: witamina A, B, C, D. Lekarstwa były zaczarowane ponieważ nie

       można ich było zobaczyć, były ukryte:

       Witamina A ukryta była – w mleku, serze, maśle, kapuście, marchewce.

       Witamina B – w drożdżach, cebuli, śliwkach, orzechach, ziemniakach, kiełbasie,

       pomidorach, jabłkach.

       Witamina C – ukryła się w cytrynie, cebuli, czosnku, papryce.

       Witamina D – w mięsie, żółtku, wątróbce, śmietanie, maśle.

      Rycerz Witaminek przez siedem dni dawał Zuzance do jedzenia te wszystkie

       produkty  w których były ukryte witaminy.

       Gdy księżniczka wyzdrowiała nigdy już nie jadała samych słodyczy.

                 Gdzie jeszcze mieszkają witaminki dowiecie się od Kubusia z krótkiego filmiku:       

                 https://www.youtube.com/watch?v=oQSUMQRqOeg

          Karta pracy – Pokoloruj to co nie słodkie

                  

5. Inscenizacja wiersza „ Zęby”  Małgorzaty Strzałkowskiej – dorosły czyta wiersz,

    dziecko inscenizuje jego treść:

              Zdrowe zęby to fortuna !            

              Gdy dbasz o nie należycie,

              to są wdzięczne i z radością

              Służą ci przez całe życie.

             Gdy zajadasz – do gryzienia,

             Gdy jest zimno – do szczękania,

             Gdy się boisz – do dzwonienia,

             Gdy się złościsz – do zgrzytania,

              służą nam do wielu rzeczy,

              od szczękania do zgrzytania,

              lecz pamiętaj – przede wszystkim

              Zęby są do szorowania !

              Najpierw ciepłą wodę z kubka –

              Chlup! Do buzi i płuczemy,

               potem pastę – bęc na szczotkę i uwaga – startujemy !

              Szoruj zęby na okrągło, szoruj w górę szoruj na dół,

              szoruj z przodu, szoruj z boków i  płucz z siłą wodospadu!

              Szoruj rano i wieczorem, a unikniesz ambarasu –

              Zęby będą zdrowe, piękne i nietknięte zębem czasu.

      Rozmowa z dzieckiem na temat: Kiedy, dlaczego i jak myjemy zęby?

      Karta pracy – „ Kubek i pasta” – rysuj po śladzie

6.  „ Krokodyl – czyścioszek” – praca  plastyczno – przestrzenna

        wytnij krokodyla wg instrukcji – wzór w kartach pracy

      Można obejrzeć i posłuchać piosenki o silnym i zdrowym krokodylku:

               https://www.youtube.com/watch?v=5FxlJGCmanU

 

7. Gimnastyka – ważna sprawa!

     ćwicz razem z dziećmi w różnym tempie w rytm muzyki

      https://www.youtube.com/watch?v=JDSQlxZ_scY

 8 . Propozycje kart pracy