Wspomaganie rodziców w procesie dydaktycznym dzieci - grupa II
W tygodniu 18.05 -22.05.2020 gr. II realizuje temat „ Praca lekarza” – propozycje:
1 . Słuchanie wiersza „ Pan doktor” Bożeny Formy
Marek rozbił dziś kolano, kiedy szedł na spacer z mamą.
Chyba ma gorączkę Tola, mocno kaszle mała Ola.
Zosia właśnie ma anginę, więc ma niewyraźną minę.
Ani z nosa katar kapie, Tomka w gardle mocno grapie.
Wszyscy idą do doktora, taka to chorego dola.
Doktor dobrze nas osłucha, zajrzy w gardło i do ucha.
Coś przepisze, coś zaleci, wyzdrowieją wszystkie dzieci,
Zawsze chętnie nam pomoże, - dziękujemy ci doktorze.
Rozmawiamy z dzieckiem na temat: Co robi lekarz?, Kiedy chodzimy do lekarza?
Czy trzeba bać się lekarza?
Wyjaśnienie dziecku pojęć związanych z lekarzami:
- dzieci leczy pediatra
- ząbki leczy stomatolog inaczej dentysta
- oczy leczy okulista
- słuch leczy laryngolog
( obrazki do wiersza w kartach pracy)
Karta pracy – zakreśl przedmioty których nie używa doktor
2. Numer alarmowy „ Jeden, jeden, dwa – każde dziecko taki numer zna”
- nauka na pamięć rymowanki
- uczymy dziecko wybierać na klawiaturze telefonu numer ratunkowy – 112 –
tłumaczymy dziecku, kiedy należy go używać.
Trzy cyferki – trzy ratunki
* Pogotowie ratunkowe
* Strażacy
* Policja
Słuchanie piosenki „ 112 znak alarmowy”
https://www.youtube.com/watch?v=R3Qp8KfJSHw
Dla chętnych dzieci kolorowanka „ numer 112”
3.Czytanie wspólnie z dzieckiem wiersza Jana Brzechwy „ Katar”
( dorosły czyta linijkę wiersza, dziecko powtarza refren – A-psik-
Spotkał katar Katarzynę –
A – psik!
Katarzyna pod pierzynę –
A – psik!
Sprowadzono więc doktora –
A – psik!
Pani jest na katar chora –
A – psik!
Terpentyną grzbiet jej natarł –
A – psik!
A po chwili sam miał katar –
A – psik!
Poszedł doktor do rejenta –
A – psik!
A to właśnie były święta –
A –psik!
Stoi flaków pełna micha –
A psik!
A już rejent w michę kicha –
A – psik!
Od rejenta poszło dalej –
A –psik!
Bo się goście pokichali –
A – psik!
Że dudniło jak na moście –
A – psik!
Przed godziną jedenastą –
A – psik!
Już kichało całe miasto –
A – psik!
Aż zabrakło terpentyny –
A psik!
Z winy jednej Katarzyny –
A – psik!
Uświadomienie dziecku jak szybko rozprzestrzeniają się wirusy przeziębienia
czy innej choroby. Rozmowa z dzieckiem na temat: Co należy robić, by zdrowym być?
(zdrowe jeść produkty i ćwiczyć tak jak w piosence „ Jarzynowa piosenka”
https://www.youtube.com/watch?v=R3Qp8KfJSHw
Karta pracy – Pokoloruj to co jest zdrowe
4. Czytanie dziecku bajeczki o księżniczce Zuzance i rycerzu Witaminku:
Bajka o księżniczce Zuzance i rycerzu Witaminku.
Dawno, dawno temu, za siedmioma górami, za siedmioma lasami
w Czekoladowym Królestwie mieszkała mała księżniczka Zuzanka.
Księżniczka jadła tylko słodycze. Pewnego dnia ciężko zachorowała.
Król ogłosił, że ten kto uzdrowi Zuzankę, otrzyma pół królestwa i księżniczkę
za żonę. Jednak nikt nie potrafi jej uzdrowić. Kiedy król stracił już nadzieję na
to, że znajdzie się ktoś, kto uzdrowi Zuzankę, w królestwie zjawił się rycerz
Witaminek. Rycerz przywiózł lekarstwa, które miały uzdrowić księżniczkę.
Nazywały się: witamina A, B, C, D. Lekarstwa były zaczarowane ponieważ nie
można ich było zobaczyć, były ukryte:
Witamina A ukryta była – w mleku, serze, maśle, kapuście, marchewce.
Witamina B – w drożdżach, cebuli, śliwkach, orzechach, ziemniakach, kiełbasie,
pomidorach, jabłkach.
Witamina C – ukryła się w cytrynie, cebuli, czosnku, papryce.
Witamina D – w mięsie, żółtku, wątróbce, śmietanie, maśle.
Rycerz Witaminek przez siedem dni dawał Zuzance do jedzenia te wszystkie
produkty w których były ukryte witaminy.
Gdy księżniczka wyzdrowiała nigdy już nie jadała samych słodyczy.
Gdzie jeszcze mieszkają witaminki dowiecie się od Kubusia z krótkiego filmiku:
https://www.youtube.com/watch?v=oQSUMQRqOeg
Karta pracy – Pokoloruj to co nie słodkie
5. Inscenizacja wiersza „ Zęby” Małgorzaty Strzałkowskiej – dorosły czyta wiersz,
dziecko inscenizuje jego treść:
Zdrowe zęby to fortuna !
Gdy dbasz o nie należycie,
to są wdzięczne i z radością
Służą ci przez całe życie.
Gdy zajadasz – do gryzienia,
Gdy jest zimno – do szczękania,
Gdy się boisz – do dzwonienia,
Gdy się złościsz – do zgrzytania,
służą nam do wielu rzeczy,
od szczękania do zgrzytania,
lecz pamiętaj – przede wszystkim
Zęby są do szorowania !
Najpierw ciepłą wodę z kubka –
Chlup! Do buzi i płuczemy,
potem pastę – bęc na szczotkę i uwaga – startujemy !
Szoruj zęby na okrągło, szoruj w górę szoruj na dół,
szoruj z przodu, szoruj z boków i płucz z siłą wodospadu!
Szoruj rano i wieczorem, a unikniesz ambarasu –
Zęby będą zdrowe, piękne i nietknięte zębem czasu.
Rozmowa z dzieckiem na temat: Kiedy, dlaczego i jak myjemy zęby?
Karta pracy – „ Kubek i pasta” – rysuj po śladzie
6. „ Krokodyl – czyścioszek” – praca plastyczno – przestrzenna
wytnij krokodyla wg instrukcji – wzór w kartach pracy
Można obejrzeć i posłuchać piosenki o silnym i zdrowym krokodylku:
https://www.youtube.com/watch?v=5FxlJGCmanU
7. Gimnastyka – ważna sprawa!
ćwicz razem z dziećmi w różnym tempie w rytm muzyki
https://www.youtube.com/watch?v=JDSQlxZ_scY
8 . Propozycje kart pracy