Wspomaganie rodziców w procesie dydaktycznym dzieci - grupa II
W tygodniu 8.06 -12.06.2020 gr. II realizuje temat „ Co słychać nad stawem?” – propozycje:
1 . Czytanie dziecku wiersza Wł. Broniewskiego „Gramy w zielone”:
- Proszę o zielone!- zaklekotał bociek
do zielonej żabki co siedziała w błocie.
Ale mądra żabka prędko myk pod wodę –
- miłe mi bocianie, moje życie młode.
Rosły w błocie modre niezapominajki
i boćkowi rzekły: - Znamy takie bajki!
Chciałbyś żabkę połknąć, lecz się obejdź smakiem,
żabka gra w zielone z młodym tatarakiem.
Rozmowa z dzieckiem na temat : O co bocian prosił żabkę? Co zrobiła żabka?
Jakie znasz zwierzęta, rośliny, przedmioty w kolorze zielonym?
Wyjaśnienie dziecku pojęcia – tatarak – czyli wysokiej rośliny brązowo-zielonej
rosnącej nad stawem lub jeziorem.
Karta pracy – obrazek „Nad stawem” – nazwij zwierzęta, podziel rytmicznie ich nazwy
2. Słuchanie wiersza Joanny Wasilewskiej „Żabi koncert”- ćwiczenie logopedyczne
usprawniające narządy mowy – dziecko naśladuje śpiew każdej żabki:
Żabki nad stawem koncert urządzały.
Napisały ogłoszenie „Wszystkich zapraszamy”
Bociek Klek przeczytał, ucieszył się na nie,
Będę miał wieczorem wielkie ucztowanie.
Poszedł nad ten staw, stanął cicho z boku
Koncert się zaczyna, nawet nie ma tłoku.
Jedna żabka: kum, kum, kum,
Druga żabka: rech, rech, rech,
Trzecia żabka: re, re, kum, kum,
Czwarta żabka: kłech, kłech, kłech,
Potem żabi chór zawtórował znów:
Kum, kum, kum, rech, rech, rech,
Re, re, kum, kum, kłech, kłech, kłech,
Tak zasłuchał się nasz bociek ,
że zapomniał o ochocie,
by zieloną żabkę zjeść,
poszedł głodny spać i cześć.
Karta pracy : „ Bocian i żabki” – dokończ kolorowanie obrazka, policz żabki w każdym stawie
Posłuchaj prawdziwego koncertu żabek w stawie :
https://www.youtube.com/watch?v=CMR2mXpmxDo
3. Zabawa ruchowo – naśladowcza do wiersza Katarzyny Kulikowskiej „ Hej zielona żabko”:
Hej, zielona żabko, miło poznać cię - dz. podryguje, macha rączkami
Ładnie sobie skaczesz, skakać naucz mnie –
Poskaczemy jak żabki - dz. wykonuje żabie skoki
Hej złota rybko, miło poznać cię - dz. podryguje, macha rączkami
Ładnie sobie pływasz, pływać naucz mnie.
Popływajmy jak rybki! - dz. naśladuje rękami pływanie
Hej żółta pszczoło, miło poznać cię, - dz. podryguje, macha rączkami
Ładnie sobie fruwasz, fruwać naucz mnie.
Pofruwajmy jak pszczoły. – dz. biega swobodnie robiąc z rak skrzydełka
Zabawę powtarzamy podczas słuchania tego tekstu w piosence:
https://www.youtube.com/watch?v=QBvI7ruq6A8
Karta pracy : „ Żabi skok ” – ćwiczenie grafomotoryczne – rysujemy po śladach
skoki żaby jednym ruchem ręki, malujemy żabkę.
4. Zabawa gimnastyczna przy muzyce –
Ćwicz razem z żabkami słuchając piosenki „ My jesteśmy żabki”
https://www.youtube.com/watch?v=bSvnVcfC3-s
5. Nauka na pamięć rymowanki „ Idzie rak nieborak, czasem naprzód, czasem wspak,
jak uszczypie będzie znak” . Zabawa słowno – rytmicza: zobacz jak to pokazywać:
https://www.youtube.com/watch?v=PeWEWFzUSkI
6. Rozwiązywanie zagadek – słuchaj uważnie:
a) Do domu spóźnić się nie może,
bo jest w nim o każdej porze.
Od gonitwy spokój woli,
więc mawia: spiesz się powoli. ( ślimak)
b) Kąpie się w strumykach,
przed boćkiem umyka.
Koncerty wieczorem
daje nad jeziorem. ( żaba)
c) Pływa w jeziorach,
rzeczkach, strumieniach.
Ta złota spełnia
trzy życzenia. ( rybka)
d) I od święta i na co dzień
lubi pływać w czystej wodzie.
Umie ponoć chodzić wspak
Wiesz już pewnie, że to ……( rak)
Karta pracy – ćwiczenie grafomotoryczne usprawniające płynność ruchów dłoni
„ Rybki i ślimaczki” – rysuj po śladzie jednym ruchem ręki, pokoloruj rybki i ślimaki.
7. Uważne słuchanie wiersza Krzysztofa Sąsiadka „ Stonoga” – zabawa matematyczna z
wykorzystaniem paluszków:
Stonoga buty kupić chciała,
więc do sklepu się wybrała. ( dz. palcami naśladuje marsz)
Pięć par butów przymierzyła ( dz. pokazuje pięć palców)
zanim buty tam kupiła.
Na tę nogę but czerwony (dz. pokazuje pierwszy palec)
Na tę nogę but zielony ( dz. pokazuje drugi palec)
Na tę nogę byle jaki ( dz. pokazuje trzeci palec)
Na te dwie – kozaki ( dz. pokazuje czwarty i piąty palec)
Na tę nogę but czerwony ( dz. powtarza to samo na drugiej ręce)
Na tę nogę but zielony
Na tę nogę byle jaki
Na te dwie – kozaki.
Karta pracy – „ Stonoga” – kreślenie po śladzie wg. strzałki jednym ruchem ręki
Zamaluj kółeczka – pierwsze na kolor czerwony, drugie na zielony, a pozostałe
trzy kółka na dowolny kolor .
8. Doskonalenie przeliczania w zakresie pięciu z rozumieniem pojęcia – odejmowania –
Słuchanie wiersza Krzysztofa Sąsiadka „ Kaczki, kaczuszki ”, wykorzystanie obu dłoni
do ilustrowania palcami treści wiersza:
Kaczki, kaczuszki w stawie moczą nóżki – dz. pokazuje otwartą dłoń
Pierwsza nic nie powiedziała – dz. wskazuje pierwszy palec
I do wody nura dała – dz. zamyka pierwszy palec
Kaczki, kaczuszki w stawie moczą nóżki – dz. pokazuje dłoń z czterema palcami
Druga nic nie powiedziała – dz. wskazuje drugi paluszek
I do wody nura dała – dz. zamyka drugi palec
Kaczki, kaczuszki w stawie moczą nóżki – dz. pokazuje dłoń z trzema palcami
Trzecia nic nie powiedziała – dz. wskazuje trzeci palec
I do wody nura dała – dz. zamyka trzeci palec
Kaczki, kaczuszki w stawie moczą nóżki – dz. pokazuje dłoń z dwoma palcami
Czwarta nic nie powiedziała – dz. wskazuje czwarty palec
I do wody nura dała – dz. zamyka czwarty palec
Kaczki, kaczuszki w stawie moczą nóżki – dz. pokazuje dłoń z jednym palcem
Piąta nic nie powiedziała – dz. wskazuje piąty palec
I do wody nura dała – dz. zamyka piąty palec
Do utrwalenia pojęcia odejmowania posłuży filmik edukacyjny „ Zabawa w chowanego”
na podstawie piosenki „ Pięć kaczuszek”
https://www.youtube.com/watch?v=9RCkR-cCUek
Dla relaksu można zatańczyć przy piosence „ Kaczuszki”
https://www.youtube.com/watch?v=lZX64po1bpY
lub pokolorować obrazek „Kaczuszki pływają”
9. „Żabka” – praca plastyczna – pokoloruj zieloną farbą szablon żabki, wytnij po konturach;
Kawałek kartonu zegnij na połowę, jedną część przyklej z tyłu – żabka będzie siedziała.
Możesz zrobić inne żabki wg. propozycji w kartach pracy