Wspomaganie rodziców w procesie dydaktycznym dzieci - grupa II


2020-06-07

W tygodniu 8.06 -12.06.2020 gr. II realizuje temat „ Co słychać nad stawem?” – propozycje:

1 . Czytanie dziecku wiersza Wł. Broniewskiego „Gramy w zielone”:

- Proszę o zielone!- zaklekotał bociek

do zielonej żabki co siedziała w błocie.

Ale mądra żabka prędko myk pod wodę –

- miłe mi bocianie, moje życie młode.

Rosły w błocie modre niezapominajki

i boćkowi rzekły: - Znamy takie bajki!

Chciałbyś żabkę połknąć, lecz się obejdź smakiem,

żabka gra w zielone z młodym tatarakiem.

Rozmowa z dzieckiem na temat : O co bocian prosił żabkę? Co zrobiła żabka?

Jakie znasz zwierzęta, rośliny, przedmioty w kolorze zielonym?

Wyjaśnienie dziecku pojęcia – tatarak – czyli wysokiej rośliny brązowo-zielonej

rosnącej nad stawem lub jeziorem.

Karta pracy – obrazek „Nad stawem” – nazwij zwierzęta, podziel rytmicznie ich nazwy

 

 

2. Słuchanie wiersza Joanny Wasilewskiej „Żabi koncert”- ćwiczenie logopedyczne

usprawniające narządy mowy – dziecko naśladuje śpiew każdej żabki:

Żabki nad stawem koncert urządzały.

Napisały ogłoszenie „Wszystkich zapraszamy”

Bociek Klek przeczytał, ucieszył się na nie,

Będę miał wieczorem wielkie ucztowanie.

Poszedł nad ten staw, stanął cicho z boku

Koncert się zaczyna, nawet nie ma tłoku.

Jedna żabka: kum, kum, kum,

Druga żabka: rech, rech, rech,

Trzecia żabka: re, re, kum, kum,

Czwarta żabka: kłech, kłech, kłech,

Potem żabi chór zawtórował znów:

Kum, kum, kum, rech, rech, rech,

Re, re, kum, kum, kłech, kłech, kłech,

Tak zasłuchał się nasz bociek ,

że zapomniał o ochocie,

by zieloną żabkę zjeść,

poszedł głodny spać i cześć.

Karta pracy : „ Bocian i żabki” – dokończ kolorowanie obrazka, policz żabki w każdym stawie

Posłuchaj prawdziwego koncertu żabek w stawie :

https://www.youtube.com/watch?v=CMR2mXpmxDo

 

 

 

3. Zabawa ruchowo – naśladowcza do wiersza Katarzyny Kulikowskiej „ Hej zielona żabko”:

Hej, zielona żabko, miło poznać cię - dz. podryguje, macha rączkami

Ładnie sobie skaczesz, skakać naucz mnie –

Poskaczemy jak żabki - dz. wykonuje żabie skoki

Hej złota rybko, miło poznać cię - dz. podryguje, macha rączkami

Ładnie sobie pływasz, pływać naucz mnie.

Popływajmy jak rybki! - dz. naśladuje rękami pływanie

Hej żółta pszczoło, miło poznać cię, - dz. podryguje, macha rączkami

Ładnie sobie fruwasz, fruwać naucz mnie.

Pofruwajmy jak pszczoły. – dz. biega swobodnie robiąc z rak skrzydełka

Zabawę powtarzamy podczas słuchania tego tekstu w piosence:

https://www.youtube.com/watch?v=QBvI7ruq6A8

Karta pracy : „ Żabi skok ” – ćwiczenie grafomotoryczne – rysujemy po śladach

skoki żaby jednym ruchem ręki, malujemy żabkę.

 

 

4. Zabawa gimnastyczna przy muzyce –

Ćwicz razem z żabkami słuchając piosenki „ My jesteśmy żabki”

https://www.youtube.com/watch?v=bSvnVcfC3-s

 

 

5. Nauka na pamięć rymowanki „ Idzie rak nieborak, czasem naprzód, czasem wspak,

jak uszczypie będzie znak” . Zabawa słowno – rytmicza: zobacz jak to pokazywać:

https://www.youtube.com/watch?v=PeWEWFzUSkI

 

 

6. Rozwiązywanie zagadek – słuchaj uważnie:

a) Do domu spóźnić się nie może,

bo jest w nim o każdej porze.

Od gonitwy spokój woli,

więc mawia: spiesz się powoli. ( ślimak)

b) Kąpie się w strumykach,

przed boćkiem umyka.

Koncerty wieczorem

daje nad jeziorem. ( żaba)

c) Pływa w jeziorach,

rzeczkach, strumieniach.

Ta złota spełnia

trzy życzenia. ( rybka)

d) I od święta i na co dzień

lubi pływać w czystej wodzie.

Umie ponoć chodzić wspak

Wiesz już pewnie, że to ……( rak)

Karta pracy – ćwiczenie grafomotoryczne usprawniające płynność ruchów dłoni

„ Rybki i ślimaczki” – rysuj po śladzie jednym ruchem ręki, pokoloruj rybki i ślimaki.

 

 

7. Uważne słuchanie wiersza Krzysztofa Sąsiadka „ Stonoga” – zabawa matematyczna z

wykorzystaniem paluszków:

Stonoga buty kupić chciała,

więc do sklepu się wybrała. ( dz. palcami naśladuje marsz)

Pięć par butów przymierzyła ( dz. pokazuje pięć palców)

zanim buty tam kupiła.

Na tę nogę but czerwony (dz. pokazuje pierwszy palec)

Na tę nogę but zielony ( dz. pokazuje drugi palec)

Na tę nogę byle jaki ( dz. pokazuje trzeci palec)

Na te dwie – kozaki ( dz. pokazuje czwarty i piąty palec)

Na tę nogę but czerwony ( dz. powtarza to samo na drugiej ręce)

Na tę nogę but zielony

Na tę nogę byle jaki

Na te dwie – kozaki.

Karta pracy – „ Stonoga” – kreślenie po śladzie wg. strzałki jednym ruchem ręki

Zamaluj kółeczka – pierwsze na kolor czerwony, drugie na zielony, a pozostałe

trzy kółka na dowolny kolor .

 

 

8. Doskonalenie przeliczania w zakresie pięciu z rozumieniem pojęcia – odejmowania –

Słuchanie wiersza Krzysztofa Sąsiadka „ Kaczki, kaczuszki ”, wykorzystanie obu dłoni

do ilustrowania palcami treści wiersza:

Kaczki, kaczuszki w stawie moczą nóżki – dz. pokazuje otwartą dłoń

Pierwsza nic nie powiedziała – dz. wskazuje pierwszy palec

I do wody nura dała – dz. zamyka pierwszy palec

Kaczki, kaczuszki w stawie moczą nóżki – dz. pokazuje dłoń z czterema palcami

Druga nic nie powiedziała – dz. wskazuje drugi paluszek

I do wody nura dała – dz. zamyka drugi palec

Kaczki, kaczuszki w stawie moczą nóżki – dz. pokazuje dłoń z trzema palcami

Trzecia nic nie powiedziała – dz. wskazuje trzeci palec

I do wody nura dała – dz. zamyka trzeci palec

Kaczki, kaczuszki w stawie moczą nóżki – dz. pokazuje dłoń z dwoma palcami

Czwarta nic nie powiedziała – dz. wskazuje czwarty palec

I do wody nura dała – dz. zamyka czwarty palec

Kaczki, kaczuszki w stawie moczą nóżki – dz. pokazuje dłoń z jednym palcem

Piąta nic nie powiedziała – dz. wskazuje piąty palec

I do wody nura dała – dz. zamyka piąty palec

Do utrwalenia pojęcia odejmowania posłuży filmik edukacyjny „ Zabawa w chowanego”

na podstawie piosenki „ Pięć kaczuszek”

https://www.youtube.com/watch?v=9RCkR-cCUek

Dla relaksu można zatańczyć przy piosence „ Kaczuszki”

https://www.youtube.com/watch?v=lZX64po1bpY

lub pokolorować obrazek „Kaczuszki pływają”

 

 

9. „Żabka” – praca plastyczna – pokoloruj zieloną farbą szablon żabki, wytnij po konturach;

Kawałek kartonu zegnij na połowę, jedną część przyklej z tyłu – żabka będzie siedziała.

Możesz zrobić inne żabki wg. propozycji w kartach pracy

 

 

10. Propozycje kart pracy