Wspomaganie rodziców w procesie dydaktycznym dzieci - grupa II
Grupa II w tygodniu 15.06 – 19.06 realizuje temat „ Kolorowo jest na łące” propozycje:
1. Czytanie dziecku wiersza Mieczysławy Buczkówny „Łąka”:
Na łąkę trzeba iść rano
kiedy jeszcze rosa –
Cichutko przystanąć
I słuchać…
jak brzęczy pszczoła, jak bąk, jak osa.
Patrzeć jak skrzydła motyli
zamykają się i otwierają.
Jak mała biedronka
na łódce z listka płynie
po zielonym kołysaniu –
A potem trzeba się pochylić
nad każdym kwiatkiem
i zapytać jak ma na imię.
W rozmowie na temat „ Kto mieszka na łące” pomoże piosenka „ Co piszczy w trawie?”
https://www.youtube.com/watch?v=-BUOhWf14Qo
oraz ilustracja „Łąka” w kartach pracy
Karta pracy – Dokończ kolorowanie łąki
2. Wspólne z dzieckiem czytanie tekstu wyrazowo – obrazkowego „Pewnego dnia…
( odszukaj w kartach pracy) – angażowanie dziecka do wspólnego „ czytania”.
Można też położyć się na trawie i obserwować co tam się dzieje – zobaczcie i
posłuchajcie piosenki co zobaczyła dziewczynka :
https://www.youtube.com/watch?v=WIZqw5Vtros
Karta pracy – „ Kreślimy drogę motylka, pszczółki i żabki” - rysowanie po śladzie
jednym ruchem ręki
3. „ Kto pomaga zakwitnąć kwiatkom ?” – posłuchajcie piosenki, by zobaczyć kto jest
ich przyjacielem.
Postaraj się wymienić owady, które przenoszą pyłek i zapylają kwiaty
( pszczoły, trzmiele, bąki, muchy, biedronki )
https://www.youtube.com/watch?v=eOOfjYBIyak
Karta pracy „ Odszukaj motyla” – pokoloruj w mozaice pola z kropką – ćwiczenie
spostrzegawczości i dokładności kolorowania w zamkniętej przestrzeni
4. „ Kwiatowa łąka” – praca plastyczna
Zapylone przez owady rozkwitły piękne i kolorowe kwiaty – posłuchajcie jak tańczą
walczyka na łące https://www.youtube.com/watch?v=yubWVQdFFeY
Karta pracy –„ Kolorowe kwiaty” – wytnij wazon i kolorowe kółka- złóż je na połowę.
Wazon przyklej do kolorowej kartki i zrób płatki kwiatkom ze zgiętych kółek –przyklej -
(pokazane na małym obrazku)- dorysuj łodygi i liście
5. „Wiosenny masażyk” – zabawa relaksacyjna
Dziecko siada z drugą osobą jeden za drugim i kreśli po plecach tekst rymowanki:
Po łące skacze żabka dz. uderza po plecach piąstką prawej ręki
a za nią skaczą dwie. dz. uderza dwoma piąstkami
Co za cudna łąka !
Zachwycać można się !
Po łące chodzi bocian dz. dwoma palcami naśladuje chód bociana
i patrzy tu i tam. dz. przesuwa ręką w jedną i w drugą stronę
Tuż obok płynie rzeczka dz. całą dłonią kreśli kształt wijącej się rzeczki
a nad nią lata ptak. dz. kreśli kształt lecącego ptaka (leżącej cyfry trzy)
Maleńka szczypaweczka dz. delikatnie obiema rękami szczypie plecy
wdrapuje się na mak.
Ślimak powoli sunie dz. powoli przesuwa całymi dłońmi po plecach
marzy by być jak rak. dz. w różnych miejscach szczypie plecy
6. „Mieszkańcy łąki” – zagadki słuchowe – postaraj się odgadnąć
https://www.youtube.com/watch?v=eIe_iAcpQJg
Karta pracy – „Policz ile…” – ćwiczenie matematyczne
Utrwalenie przeliczania i rysowania w zakresie pięciu: narysuj tyle kropek w okienku
ile widzisz elementów.
7. „ Co to za owad ?” – rozwiąż dwie zagadki :
a) Ma czerwony płaszczyk w czarne kropeczki
zjada mszyce – to owad bardzo pożyteczny…..?
b) Ponad łąką sobie lata śliczna panna piegowata
którą proszę : leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba…..?
Posłuchaj piosenki „ Biedroneczki są w kropeczki”
https://www.youtube.com/watch?v=LjUOzRNw7aA
Karta pracy – „Odszukaj trzy różnice” – dorysuj brakujące elementy, pokoloruj obrazek
Dla chętnych dzieci – kolorowanka „ Biedronka”
8. „ Lata mucha” – zabawa – ilustrowanie ruchem treści rymowanki
Dorosły czyta – dziecko głaszcze części ciała wymieniane w rymowance uważnie
słuchając czytanego tekstu:
Lata mucha koło ucha,
lata bąk koło rąk.
Lecą ważki koło paszki ,
Lata pszczoła koło czoła,
Lata mucha koło brzucha,
Lecą muszki koło nóżki,
Biegną mrówki koło główki,
Pełznie gąsieniczka koło policzka.
9. Mieszkańcy łąki lubią się bawić i tańczyć- weź za ręce drugą osobę i zatańcz z nią poleczkę
https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo
lub „ Taniec pszczółki Mai”
https://www.youtube.com/watch?v=R5rTl3egp_E
Karta pracy – „Mam swój domek” – pokoloruj owady, które znajdują się obok swoich
domków
10. „ Kto jak skacze” – zabawy ruchowo – naśladowcze przy piosence
Baw się razem z dziećmi – one na łące , ty w pokoju
https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ
11. Słuchanie opowiadania Wiery Badalskiej „Cztery motylki”:
Na zielonej, pachnącej łące pod lasem fruwały wesoło cztery motylki.
Jeden był biały jak kwiatek rumianku, drugi – żółty – jak kwiatek dziewanny,
trzeci błękitny jak kwiatuszek cykorii. A czwarty ? Czwarty był jeszcze inny.
Miał szarobrązowe skrzydełka niby kora topoli rosnącej pod lasem.
Dobrze było motylkom na łące. Fruwały z kwiatka na kwiatek i spijały słodki sok.
Wtem od strony lasu nadleciała niby czarna chmura – wrona. Głodna była.
Z daleka dojrzała motylki i wielką miała na nie ochotę. Ale motylki także spostrzegły
grożące im niebezpieczeństwo. Przez chwilę kręciły się bezradnie, trzepotały skrzydełkami.
- Gdzie by się tu skryć ? A na łące pełno kwiatów….
Przysiadł wiec biały motylek na rumianku – w ogóle go nie widać.
Żółty – wtulił się w kwiatek dziewanny – jakby jeszcze jeden płatek przyrósł.
Błękitny przycupnął na kwiatku cykorii, co nad rowem rosła i zniknął.
A ten czwarty –szarobrązowy długo fruwał nad łąką, przerażony był bardzo, bo wrona
była tuż, tuż…Przysiadł szybciutko na pniu topoli, przytulił się do szarobrązowej kory
I już go nie było. Przyleciała wrona nad łąkę – rozgląda się… Co się stało? Gdzie są
cztery motylki? Przecież fruwały tutaj przed chwilą…Pokręciła głową, zakrakała ze złości
i odleciała do lasu. Motylki zerwały się po chwili z gościnnych kwiatków i znów beztrosko
fruwały nad pachnącą łąką. A wrona? Była bardzo zdziwiona, a minę miała…O…O…
Rozmowa z dzieckiem „ Kto latał nad łąką ?, „ Dlaczego wrona nie znalazła motyli?”
Gdzie się skryły?”
Prace plastyczne do wyboru:
„ Motyl „ - użyj lusterka, koloruj kredkami ( karta pracy)
„ Motyl” - maluj farbami połowę motyla, potem złóż wg. przerywanej linii ( karta pracy)
„ Kolorowa łąka – malowanie palcami
https://www.youtube.com/watch?v=SNzyiETq45Y
„ Kolorowo jest na łące” – stemplowanie zgiętą kartką i patyczkiem
https://www.youtube.com/watch?v=q85x875FfGc
12. Karty pracy