Wspomaganie rodziców w procesie dydaktycznym dzieci - grupa II


2020-06-15

Grupa II w tygodniu 15.06 – 19.06 realizuje temat „ Kolorowo jest na łące” propozycje:

 

 

1. Czytanie dziecku wiersza Mieczysławy Buczkówny „Łąka”:

Na łąkę trzeba iść rano

kiedy jeszcze rosa –

Cichutko przystanąć

I słuchać…

jak brzęczy pszczoła, jak bąk, jak osa.

Patrzeć jak skrzydła motyli

zamykają się i otwierają.

Jak mała biedronka

na łódce z listka płynie

po zielonym kołysaniu –

A potem trzeba się pochylić

nad każdym kwiatkiem

i zapytać jak ma na imię.

W rozmowie na temat „ Kto mieszka na łące” pomoże piosenka „ Co piszczy w trawie?”

https://www.youtube.com/watch?v=-BUOhWf14Qo

oraz ilustracja „Łąka” w kartach pracy

Karta pracy – Dokończ kolorowanie łąki

 

 

2. Wspólne z dzieckiem czytanie tekstu wyrazowo – obrazkowego „Pewnego dnia…

( odszukaj w kartach pracy) – angażowanie dziecka do wspólnego „ czytania”.

Można też położyć się na trawie i obserwować co tam się dzieje – zobaczcie i

posłuchajcie piosenki co zobaczyła dziewczynka :

https://www.youtube.com/watch?v=WIZqw5Vtros

Karta pracy – „ Kreślimy drogę motylka, pszczółki i żabki” - rysowanie po śladzie

jednym ruchem ręki

 

 

3. „ Kto pomaga zakwitnąć kwiatkom ?” – posłuchajcie piosenki, by zobaczyć kto jest

ich przyjacielem.

Postaraj się wymienić owady, które przenoszą pyłek i zapylają kwiaty

( pszczoły, trzmiele, bąki, muchy, biedronki )

https://www.youtube.com/watch?v=eOOfjYBIyak

Karta pracy „ Odszukaj motyla” – pokoloruj w mozaice pola z kropką – ćwiczenie

spostrzegawczości i dokładności kolorowania w zamkniętej przestrzeni

 

 

4. „ Kwiatowa łąka” – praca plastyczna

Zapylone przez owady rozkwitły piękne i kolorowe kwiaty – posłuchajcie jak tańczą

walczyka na łące https://www.youtube.com/watch?v=yubWVQdFFeY

Karta pracy –„ Kolorowe kwiaty” – wytnij wazon i kolorowe kółka- złóż je na połowę.

Wazon przyklej do kolorowej kartki i zrób płatki kwiatkom ze zgiętych kółek –przyklej -

(pokazane na małym obrazku)- dorysuj łodygi i liście

 

 

5. „Wiosenny masażyk” – zabawa relaksacyjna

Dziecko siada z drugą osobą jeden za drugim i kreśli po plecach tekst rymowanki:

Po łące skacze żabka dz. uderza po plecach piąstką prawej ręki

a za nią skaczą dwie. dz. uderza dwoma piąstkami

Co za cudna łąka !

Zachwycać można się !

Po łące chodzi bocian dz. dwoma palcami naśladuje chód bociana

i patrzy tu i tam. dz. przesuwa ręką w jedną i w drugą stronę

Tuż obok płynie rzeczka dz. całą dłonią kreśli kształt wijącej się rzeczki

a nad nią lata ptak. dz. kreśli kształt lecącego ptaka (leżącej cyfry trzy)

Maleńka szczypaweczka dz. delikatnie obiema rękami szczypie plecy

wdrapuje się na mak.

Ślimak powoli sunie dz. powoli przesuwa całymi dłońmi po plecach

marzy by być jak rak. dz. w różnych miejscach szczypie plecy

 

 

6. „Mieszkańcy łąki” – zagadki słuchowe – postaraj się odgadnąć

https://www.youtube.com/watch?v=eIe_iAcpQJg

Karta pracy – „Policz ile…” – ćwiczenie matematyczne

Utrwalenie przeliczania i rysowania w zakresie pięciu: narysuj tyle kropek w okienku

ile widzisz elementów.

 

 

7. „ Co to za owad ?” – rozwiąż dwie zagadki :

a) Ma czerwony płaszczyk w czarne kropeczki

zjada mszyce – to owad bardzo pożyteczny…..?

b) Ponad łąką sobie lata śliczna panna piegowata

którą proszę : leć do nieba, przynieś mi kawałek chleba…..?

Posłuchaj piosenki „ Biedroneczki są w kropeczki”

https://www.youtube.com/watch?v=LjUOzRNw7aA

Karta pracy – „Odszukaj trzy różnice” – dorysuj brakujące elementy, pokoloruj obrazek

Dla chętnych dzieci – kolorowanka „ Biedronka”

 

 

8. „ Lata mucha” – zabawa – ilustrowanie ruchem treści rymowanki

Dorosły czyta – dziecko głaszcze części ciała wymieniane w rymowance uważnie

słuchając czytanego tekstu:

Lata mucha koło ucha,

lata bąk koło rąk.

Lecą ważki koło paszki ,

Lata pszczoła koło czoła,

Lata mucha koło brzucha,

Lecą muszki koło nóżki,

Biegną mrówki koło główki,

Pełznie gąsieniczka koło policzka.

 

 

9. Mieszkańcy łąki lubią się bawić i tańczyć- weź za ręce drugą osobę i zatańcz z nią poleczkę

https://www.youtube.com/watch?v=VL-IW-Xy0Jo

lub „ Taniec pszczółki Mai”

https://www.youtube.com/watch?v=R5rTl3egp_E

Karta pracy – „Mam swój domek” – pokoloruj owady, które znajdują się obok swoich

domków

 

 

10. „ Kto jak skacze” – zabawy ruchowo – naśladowcze przy piosence

Baw się razem z dziećmi – one na łące , ty w pokoju

https://www.youtube.com/watch?v=LNouuY9zrKQ

 

 

11. Słuchanie opowiadania Wiery Badalskiej „Cztery motylki”:

Na zielonej, pachnącej łące pod lasem fruwały wesoło cztery motylki.

Jeden był biały jak kwiatek rumianku, drugi – żółty – jak kwiatek dziewanny,

trzeci błękitny jak kwiatuszek cykorii. A czwarty ? Czwarty był jeszcze inny.

Miał szarobrązowe skrzydełka niby kora topoli rosnącej pod lasem.

Dobrze było motylkom na łące. Fruwały z kwiatka na kwiatek i spijały słodki sok.

Wtem od strony lasu nadleciała niby czarna chmura – wrona. Głodna była.

Z daleka dojrzała motylki i wielką miała na nie ochotę. Ale motylki także spostrzegły

grożące im niebezpieczeństwo. Przez chwilę kręciły się bezradnie, trzepotały skrzydełkami.

- Gdzie by się tu skryć ? A na łące pełno kwiatów….

Przysiadł wiec biały motylek na rumianku – w ogóle go nie widać.

Żółty – wtulił się w kwiatek dziewanny – jakby jeszcze jeden płatek przyrósł.

Błękitny przycupnął na kwiatku cykorii, co nad rowem rosła i zniknął.

A ten czwarty –szarobrązowy długo fruwał nad łąką, przerażony był bardzo, bo wrona

była tuż, tuż…Przysiadł szybciutko na pniu topoli, przytulił się do szarobrązowej kory

I już go nie było. Przyleciała wrona nad łąkę – rozgląda się… Co się stało? Gdzie są

cztery motylki? Przecież fruwały tutaj przed chwilą…Pokręciła głową, zakrakała ze złości

i odleciała do lasu. Motylki zerwały się po chwili z gościnnych kwiatków i znów beztrosko

fruwały nad pachnącą łąką. A wrona? Była bardzo zdziwiona, a minę miała…O…O…

 

Rozmowa z dzieckiem „ Kto latał nad łąką ?, „ Dlaczego wrona nie znalazła motyli?”

Gdzie się skryły?”

Prace plastyczne do wyboru:

„ Motyl „ - użyj lusterka, koloruj kredkami ( karta pracy)

„ Motyl” - maluj farbami połowę motyla, potem złóż wg. przerywanej linii ( karta pracy)

„ Kolorowa łąka – malowanie palcami

https://www.youtube.com/watch?v=SNzyiETq45Y

„ Kolorowo jest na łące” – stemplowanie zgiętą kartką i patyczkiem

https://www.youtube.com/watch?v=q85x875FfGc

12. Karty pracy