Wspomaganie rodziców w procesie dydaktycznym dzieci - grupa II
Grupa II w dniach 22.06 – 30.06 realizuje temat „ Mamo, tato – już lato” – propozycje:
1. Czytanie dziecku wiersza Magdaleny Frączak „Lato”:
Przyszło do nas lato ciepłe i pachnące,
będziemy się bawić na zielonej łące.
Pogramy w piłeczkę, albo w chowanego,
odwiedzimy na wsi dziadka kochanego.
Pojedziemy w góry, by szlaki zdobywać,
a potem nad morze troszeczkę popływać.
Odkryjemy miejsca dotąd nam nieznane,
dobrze, ze już przyszło lato ukochane.
Rozmowa z dzieckiem: Jak nazywa się pora roku , która właśnie teraz w czerwcu się
rozpoczęła? ( 20.06’20r) Co lubią robić dzieci latem? Jakie są twoje ulubione letnie zabawy?
Posłuchaj piosenki „Przyszło lato”
https://www.youtube.com/watch?v=Ls4y1_s5czI
Karta pracy – „Las, morze i łąka czeka na was” – rysuj po śladzie jednym ruchem ręki
2.Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej „Wakacje przedszkolaka”:
Mamo, tato Już wakacje!
Czas pobawić się w ogrodzie.
Chcemy łapać echo w lesie
I posłodzić słone morze.
Tato – zabierz nas na ryby!
Mamo – proszę chodź na grzyby!
Babciu - wąchaj z nami kwiatki!
Dziadku – złapmy krowę w łatki!
Są wakacje! Jedźmy w góry!
Popluskajmy się w jeziorze!
Polecimy dziś na księżyc?
Popłyniemy statkiem w morze?
A ja nigdzie nie wyjeżdżam
I też bawię się wesoło,
Bo czas spędzam z rodzicami
W domu, w parku, albo w ZOO.
Z tatą bawię się piłeczką
Albo zwiedzam świat daleki,
Bo czytamy o podróżach
W cudnych książkach z biblioteki!
Rozmowa na temat: Gdzie dzieci chciały jechać? Co można robić gdy się nigdzie nie wyjeżdża?
Gdzie chodziły dzieci z rodzicami by czytać o fantastycznych przygodach?
Ty też poproś Rodziców by w czasie wakacji zabrali Cię do biblioteki – to super przygoda!!
Karta pracy – „Dzieci na wakacjach” – uważne słuchanie tekstu – gdzie Ola, Olek, Janek
i Ala spędzali wakacje – naklej w okienkach właściwe imiona dzieci wg. wzoru imion.
Razem z dorosłym odczytaj naklejone imiona.
Dla relaksu – zabawa taneczna „Taniec wywijaniec”
https://www.youtube.com/watch?v=jQoHw7jvkRU
3. Gdzie i jak dzieci spędzą wakacje? –obrazek w kartach pracy
Dziecko przygląda się obrazkowi i na podstawie czterech podpowiedzi, które przeczyta
dorosły odgaduje gdzie dzieci spędzą wakacje:
a) Krzyś i Ania zobaczą: piasek, wodę, statek, muszelki (morze)
b) Wojtek i Maja zobaczą: zabytki, muzeum, skrzyżowania, tramwaj ( duże miasto)
c) Franek i Zosia zobaczą: trawę, kwiaty, owady, małe zwierzątka (łąka)
d) Olek i Marta zobaczą: piasek, karuzelę, zjeżdżalnie, huśtawki ( plac zabaw)
e) Maciek zobaczy: wodę, zjeżdżalnię, brodzik, pływaki ( basen)
f) Karol zobaczy: drzewa, pole, krzaki owocowe, grządki warzywne ( wieś)
4. „Czym pojedziemy na wakacje?” – zagadki słuchowe
Odgadnij i wskaż rozwiązania na obrazkach – w kartach pracy
a) Cztery koła, kierownica,
szybko pędzi po ulicach ( samochód)
b) Nie jest ptakiem, chociaż lata,
zwiedzisz nim kawałek świata ( samolot)
c) Pływa po morzach i oceanach,
a na swym mostku ma kapitana. ( statek)
d) Pędzi po szynach wielka maszyna,
mknie poprzez pola na stalowych kołach ( pociąg)
Posłuchaj piosenki o torbach podróżnych do których wkładamy rzeczy na wakacje:
https://www.youtube.com/watch?v=7x7uiZMv5WM
Karta pracy – Pociąg – praca plastyczna
Wytnij figury geometryczne i ułóż z nich pociąg, naklej na kartkę wg. wzoru,
Nazwij figury z których powstała lokomotywa i wagony.
5. „ Co zabieram na wakacje?” – słuchanie wiersza Bożeny Formy
Jadę nad morze – zabieram łopatkę,
wiaderko i koniecznie z dużym daszkiem czapkę.
Jak będę w górach z laską i plecakiem,
razem z rodzicami pójdę górskim szlakiem.
Jadę nad jeziora – sprzęt zabieram cały,
ponton, płetwy, wiosła oraz okulary.
Karta pracy – „Co nie pasuje?” – skreśl co nie pasuje do pozostałych rzeczy
Można się teraz pobawić z Sarą i Emilką – naśladuj i rób to co one – nadążaj za tempem
dziewczynek:
https://www.youtube.com/watch?v=r5lNKk0Ntzo
6. Na wakacyjną wycieczkę możemy wybrać się samochodem razem z całą rodzinką
Posłuchaj piosenki : https://www.youtube.com/watch?v=tlCH6BFEISg
Odwiedzamy „ Myjnię samochodową” - masażyk relaksacyjny
Dziecko siada za drugą osobą i na jej plecach wykonuje rękami czynności
naśladujące mycie auta :
- polewanie wodą – dz. palcami z góry na dół przesuwa po plecach
- skrapianie szamponem – dz. lekko uderza opuszkami palców
- szczotkowanie karoserii – dz. lekko drapie szybkimi ruchami
- woskowanie - dz. lekko ugniata wewnętrzną stroną dłoni
- suszenie samochodu – dz. pociera na przemian dłońmi
- przecieranie szyb i lusterek – dz. wykonuje okrężne ruchy masujące
7. „ Jedziemy na wakacje nad morze, na plażę,
Kolorowe muszelki przynieś falo w darze”
Karta pracy – „ Muszelki” – ćwiczenie matematyczne
Przelicz muszelki w pierwszej i drugiej pętli - narysuj w każdej kolejnej pętli o jedną
muszelkę mniej –
8. Wakacje nad morzem - czytanie dziecku wiersza Danuty Gellnerowej „Zamek z piasku”:
Słońce złote, piasek złoty,
trzeba brać się do roboty!
Wybudować złote schody,
złotą fosę pełną wody.
Zamek krzywy albo prosty
i zwodzone cztery mosty.
I otworzyć złote bramy
dla kolegów i dla mamy.
Karta pracy –„Dokończ rysować rybkę i statek”
Posłuchaj piosenki „ Kolorowa rybka”
https://www.youtube.com/watch?v=sdcJPxuJkl8
Karta pracy –„Połącz w pary rybki z oceanu”
Kolorowanka z rybami dla chętnych dzieci
9. „ Latem słońce mocniej grzeje” – wykorzystanie wiersza Patrycji Siewiery-Kozłowskiej do
wiczeń usprawniających narządy mowy
Dorosły czyta, pokazuje - dziecko naśladuje:
Kiedy na niebie wysokim - czubek języka sięga wysoko
radosne słoneczko świeci - jak wyżej ^
chętnie na świeżym powietrzu - wciąganie powietrza przez nos, zatrzymanie -
wypuszczenie przez usta
bawią się wszystkie dzieci.
Słoneczko świeci i grzeje - język wolno okrąża wargi
jest coraz wyżej na niebie - czubek języka sięga wysoko
a jego promienie gorące
głaszczą nas coraz śmielej! - głaskanie językiem najpierw dolnej,
później górnej wargi
Ufff! – wzdycha mała Małgosia - powtórzenie westchnienia
Pufff! – wzdycha też jej kolega - powtórzenie westchnienia
Oj, chyba bez kapelusza - szeroki język zakrywa górną wargę
dzisiaj pobawić się nie da!!
I czapka też jest niezbędna - szeroki język osłania dolną wargę
a na nos – okulary.
Przyda się też parasol
na takie upały i skwary!
Zabawa ruchowo – naśladowcza z pokazywaniem emocji – baw się i pokazuj przy
piosence „Hyc-tup-klap”- ( szczęście-podskok, złość-tupanie, radość-klaskanie )
https://www.youtube.com/watch?v=WeRYx4rZRSc
10. Krem-czapka-okulary i parasol są na upały-
Posłuchaj wiersza „Bezpieczne wakacje” Barbary Szelągowskiej
Jak wspaniale! Już wakacje - to najlepsza w roku pora!
Można pływać sobie w morzu, albo wskoczyć do jeziora.
Na szczyt w górach wspiąć się warto – jak tam pięknie i wysoko!
w zeszłym roku po raz pierwszy zobaczyłem Morskie Oko!
Ale zawsze pamiętajmy, by dorosłych się pilnować.
chodzić w górach – lecz po szlakach, kremem z filtrem się smarować.
Czapkę nosić – taką z daszkiem – porażenia się unika,
kąpać się w strzeżonych miejscach i pod okiem ratownika.
I rodziców trzeba słuchać, kto tak robi – ten ma rację.
Ach jak miło, jak wesoło, bo już przecież są wakacje!
Obejrzyj też filmik o bezpieczeństwie nad wodą, w którym rad udzielają myszki:
https://www.youtube.com/watch?v=0iidgRGFl60
11. Zjawiska atmosferyczne – zagadki słuchowe
Słuchaj uważnie- odpowiedz, wskaż obrazki które są rozwiązaniem zagadki
a) Płyną po niebie, znasz je i wiesz,
że gdy są ciemne, może być deszcz ( chmury)
b) Jasnym promieniem niebo przecina, gdy burza się zaczyna. ( błyskawica)
c) Kiedy wyjdzie zza chmury, to mocno grzeje
i się do nas wesolutko śmieje. ( słońce)
d) Gdy słońce świeci i deszcz jeszcze kropi,
ona na niebie barwny mostek robi. ( tęcza)
12. „ Lśni na niebie tęcza – śliczna kolorowa,
pytają się dzieci kto ją namalował?”
Zobacz filmik „Co to jest tęcza?”
https://www.youtube.com/watch?v=ijhT7mzit-Y
Karty pracy – „Tęcza na niebie” – dokończ kolorowanie, nazywaj kolory
„ Tęczowy tygrysek” – dokończ kolorowanie
Kolory tęczy? – różdżka maluje tęczę
Utrwalenie podstawowych kolorów – żółty, czerwony, niebieski
Zapamiętanie nazw kolorów pochodnych – pomarańczowy, fioletowy, zielony,
granatowy
https://www.youtube.com/watch?v=X5OTGXAk7yU
„ W pracowni malarza” – plastyczna zabawa doświadczalna
Potrzebna – kartka papieru, farby plakatowe, pędzel
zabaw się razem z osobą dorosłą w łączenie kolorów np.
połącz - niebieską i żółtą…..będzie zielona
połącz niebieską i czerwoną……będzie fioletowa
połącz czerwoną i żółtą…….będzie pomarańczowa
Pożegnamy się piosenką o tęczy – zobacz jak pięknie było tam, gdzie pojawiła się tęcza
https://www.youtube.com/watch?v=K7oVpKbt13A
Życzę Wam takich KOLOROWYCH WAKACJI !!!
DO ZOBACZENIA !!!