Wspomaganie rodziców w procesie dydaktycznym dzieci - grupa II


2020-06-21

Grupa II w dniach 22.06 – 30.06 realizuje temat „ Mamo, tato – już lato” – propozycje:

 

 

1. Czytanie dziecku wiersza Magdaleny Frączak „Lato”:

Przyszło do nas lato ciepłe i pachnące,

będziemy się bawić na zielonej łące.

Pogramy w piłeczkę, albo w chowanego,

odwiedzimy na wsi dziadka kochanego.

Pojedziemy w góry, by szlaki zdobywać,

a potem nad morze troszeczkę popływać.

Odkryjemy miejsca dotąd nam nieznane,

dobrze, ze już przyszło lato ukochane.

Rozmowa z dzieckiem: Jak nazywa się pora roku , która właśnie teraz w czerwcu się

rozpoczęła? ( 20.06’20r) Co lubią robić dzieci latem? Jakie są twoje ulubione letnie zabawy?

Posłuchaj piosenki „Przyszło lato”

https://www.youtube.com/watch?v=Ls4y1_s5czI

Karta pracy – „Las, morze i łąka czeka na was” – rysuj po śladzie jednym ruchem ręki

 

 

2.Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej „Wakacje przedszkolaka”:

Mamo, tato Już wakacje!

Czas pobawić się w ogrodzie.

Chcemy łapać echo w lesie

I posłodzić słone morze.

Tato – zabierz nas na ryby!

Mamo – proszę chodź na grzyby!

Babciu - wąchaj z nami kwiatki!

Dziadku – złapmy krowę w łatki!

Są wakacje! Jedźmy w góry!

Popluskajmy się w jeziorze!

Polecimy dziś na księżyc?

Popłyniemy statkiem w morze?

A ja nigdzie nie wyjeżdżam

I też bawię się wesoło,

Bo czas spędzam z rodzicami

W domu, w parku, albo w ZOO.

Z tatą bawię się piłeczką

Albo zwiedzam świat daleki,

Bo czytamy o podróżach

W cudnych książkach z biblioteki!

Rozmowa na temat: Gdzie dzieci chciały jechać? Co można robić gdy się nigdzie nie wyjeżdża?

Gdzie chodziły dzieci z rodzicami by czytać o fantastycznych przygodach?

Ty też poproś Rodziców by w czasie wakacji zabrali Cię do biblioteki – to super przygoda!!

Karta pracy – „Dzieci na wakacjach” – uważne słuchanie tekstu – gdzie Ola, Olek, Janek

i Ala spędzali wakacje – naklej w okienkach właściwe imiona dzieci wg. wzoru imion.

Razem z dorosłym odczytaj naklejone imiona.

Dla relaksu – zabawa taneczna „Taniec wywijaniec”

https://www.youtube.com/watch?v=jQoHw7jvkRU

 

 

3. Gdzie i jak dzieci spędzą wakacje? –obrazek w kartach pracy

Dziecko przygląda się obrazkowi i na podstawie czterech podpowiedzi, które przeczyta

dorosły odgaduje gdzie dzieci spędzą wakacje:

a) Krzyś i Ania zobaczą: piasek, wodę, statek, muszelki (morze)

b) Wojtek i Maja zobaczą: zabytki, muzeum, skrzyżowania, tramwaj ( duże miasto)

c) Franek i Zosia zobaczą: trawę, kwiaty, owady, małe zwierzątka (łąka)

d) Olek i Marta zobaczą: piasek, karuzelę, zjeżdżalnie, huśtawki ( plac zabaw)

e) Maciek zobaczy: wodę, zjeżdżalnię, brodzik, pływaki ( basen)

f) Karol zobaczy: drzewa, pole, krzaki owocowe, grządki warzywne ( wieś)

 

 

4. „Czym pojedziemy na wakacje?” – zagadki słuchowe

Odgadnij i wskaż rozwiązania na obrazkach – w kartach pracy

a) Cztery koła, kierownica,

szybko pędzi po ulicach ( samochód)

b) Nie jest ptakiem, chociaż lata,

zwiedzisz nim kawałek świata ( samolot)

c) Pływa po morzach i oceanach,

a na swym mostku ma kapitana. ( statek)

d) Pędzi po szynach wielka maszyna,

mknie poprzez pola na stalowych kołach ( pociąg)

Posłuchaj piosenki o torbach podróżnych do których wkładamy rzeczy na wakacje:

https://www.youtube.com/watch?v=7x7uiZMv5WM

Karta pracy – Pociąg – praca plastyczna

Wytnij figury geometryczne i ułóż z nich pociąg, naklej na kartkę wg. wzoru,

Nazwij figury z których powstała lokomotywa i wagony.

 

 

5. „ Co zabieram na wakacje?” – słuchanie wiersza Bożeny Formy

Jadę nad morze – zabieram łopatkę,

wiaderko i koniecznie z dużym daszkiem czapkę.

Jak będę w górach z laską i plecakiem,

razem z rodzicami pójdę górskim szlakiem.

Jadę nad jeziora – sprzęt zabieram cały,

ponton, płetwy, wiosła oraz okulary.

Karta pracy – „Co nie pasuje?” – skreśl co nie pasuje do pozostałych rzeczy

 

 

Można się teraz pobawić z Sarą i Emilką – naśladuj i rób to co one – nadążaj za tempem

dziewczynek:

https://www.youtube.com/watch?v=r5lNKk0Ntzo

 

 

6. Na wakacyjną wycieczkę możemy wybrać się samochodem razem z całą rodzinką

Posłuchaj piosenki : https://www.youtube.com/watch?v=tlCH6BFEISg

Odwiedzamy „ Myjnię samochodową” - masażyk relaksacyjny

Dziecko siada za drugą osobą i na jej plecach wykonuje rękami czynności

naśladujące mycie auta :

- polewanie wodą – dz. palcami z góry na dół przesuwa po plecach

- skrapianie szamponem – dz. lekko uderza opuszkami palców

- szczotkowanie karoserii – dz. lekko drapie szybkimi ruchami

- woskowanie - dz. lekko ugniata wewnętrzną stroną dłoni

- suszenie samochodu – dz. pociera na przemian dłońmi

- przecieranie szyb i lusterek – dz. wykonuje okrężne ruchy masujące

 

 

7. „ Jedziemy na wakacje nad morze, na plażę,

Kolorowe muszelki przynieś falo w darze”

Karta pracy – „ Muszelki” – ćwiczenie matematyczne

Przelicz muszelki w pierwszej i drugiej pętli - narysuj w każdej kolejnej pętli o jedną

muszelkę mniej –

 

 

8. Wakacje nad morzem - czytanie dziecku wiersza Danuty Gellnerowej „Zamek z piasku”:

Słońce złote, piasek złoty,

trzeba brać się do roboty!

Wybudować złote schody,

złotą fosę pełną wody.

Zamek krzywy albo prosty

i zwodzone cztery mosty.

I otworzyć złote bramy

dla kolegów i dla mamy.

Karta pracy –„Dokończ rysować rybkę i statek”

Posłuchaj piosenki „ Kolorowa rybka”

https://www.youtube.com/watch?v=sdcJPxuJkl8

Karta pracy –„Połącz w pary rybki z oceanu”

Kolorowanka z rybami dla chętnych dzieci

 

 

9. „ Latem słońce mocniej grzeje” – wykorzystanie wiersza Patrycji Siewiery-Kozłowskiej do

 

wiczeń usprawniających narządy mowy

Dorosły czyta, pokazuje - dziecko naśladuje:

 

 

Kiedy na niebie wysokim - czubek języka sięga wysoko

radosne słoneczko świeci - jak wyżej ^

chętnie na świeżym powietrzu - wciąganie powietrza przez nos, zatrzymanie -

wypuszczenie przez usta

bawią się wszystkie dzieci.

Słoneczko świeci i grzeje - język wolno okrąża wargi

jest coraz wyżej na niebie - czubek języka sięga wysoko

a jego promienie gorące

głaszczą nas coraz śmielej! - głaskanie językiem najpierw dolnej,

później górnej wargi

Ufff! – wzdycha mała Małgosia - powtórzenie westchnienia

Pufff! – wzdycha też jej kolega - powtórzenie westchnienia

Oj, chyba bez kapelusza - szeroki język zakrywa górną wargę

dzisiaj pobawić się nie da!!

I czapka też jest niezbędna - szeroki język osłania dolną wargę

a na nos – okulary.

Przyda się też parasol

na takie upały i skwary!

Zabawa ruchowo – naśladowcza z pokazywaniem emocji – baw się i pokazuj przy

piosence „Hyc-tup-klap”- ( szczęście-podskok, złość-tupanie, radość-klaskanie )

https://www.youtube.com/watch?v=WeRYx4rZRSc

 

 

10. Krem-czapka-okulary i parasol są na upały-

Posłuchaj wiersza „Bezpieczne wakacje” Barbary Szelągowskiej

Jak wspaniale! Już wakacje - to najlepsza w roku pora!

Można pływać sobie w morzu, albo wskoczyć do jeziora.

Na szczyt w górach wspiąć się warto – jak tam pięknie i wysoko!

w zeszłym roku po raz pierwszy zobaczyłem Morskie Oko!

Ale zawsze pamiętajmy, by dorosłych się pilnować.

chodzić w górach – lecz po szlakach, kremem z filtrem się smarować.

Czapkę nosić – taką z daszkiem – porażenia się unika,

kąpać się w strzeżonych miejscach i pod okiem ratownika.

I rodziców trzeba słuchać, kto tak robi – ten ma rację.

Ach jak miło, jak wesoło, bo już przecież są wakacje!

Obejrzyj też filmik o bezpieczeństwie nad wodą, w którym rad udzielają myszki:

https://www.youtube.com/watch?v=0iidgRGFl60

 

 

11. Zjawiska atmosferyczne – zagadki słuchowe

Słuchaj uważnie- odpowiedz, wskaż obrazki które są rozwiązaniem zagadki

 

 

a) Płyną po niebie, znasz je i wiesz,

że gdy są ciemne, może być deszcz ( chmury)

b) Jasnym promieniem niebo przecina, gdy burza się zaczyna. ( błyskawica)

c) Kiedy wyjdzie zza chmury, to mocno grzeje

i się do nas wesolutko śmieje. ( słońce)

d) Gdy słońce świeci i deszcz jeszcze kropi,

ona na niebie barwny mostek robi. ( tęcza)

 

 

12. „ Lśni na niebie tęcza – śliczna kolorowa,

pytają się dzieci kto ją namalował?”

Zobacz filmik „Co to jest tęcza?”

https://www.youtube.com/watch?v=ijhT7mzit-Y

Karty pracy – „Tęcza na niebie” – dokończ kolorowanie, nazywaj kolory

„ Tęczowy tygrysek” – dokończ kolorowanie

 

 

Kolory tęczy? – różdżka maluje tęczę

Utrwalenie podstawowych kolorów – żółty, czerwony, niebieski

Zapamiętanie nazw kolorów pochodnych – pomarańczowy, fioletowy, zielony,

granatowy

https://www.youtube.com/watch?v=X5OTGXAk7yU

 

 

„ W pracowni malarza” – plastyczna zabawa doświadczalna

Potrzebna – kartka papieru, farby plakatowe, pędzel

zabaw się razem z osobą dorosłą w łączenie kolorów np.

połącz - niebieską i żółtą…..będzie zielona

połącz niebieską i czerwoną……będzie fioletowa

połącz czerwoną i żółtą…….będzie pomarańczowa

 

 Karty pracy

Pożegnamy się piosenką o tęczy – zobacz jak pięknie było tam, gdzie pojawiła się tęcza

https://www.youtube.com/watch?v=K7oVpKbt13A

 

Życzę Wam takich KOLOROWYCH WAKACJI !!!

DO ZOBACZENIA !!!