Wspomaganie rodziców w procesie dydaktycznym dzieci - grupa IV


2020-05-17

Blok tematyczny „Święto rodziców”:

1. Wiersz J. Koczanowskiej pt. "Mama i Tata"- praca z wierszem.

• Słuchanie recytacji wiersza, rozmowa na temat jego treści.

Rozmowę można przeprowadzić w oparciu o zaproponowane pytania:

Kim dla dzieci jest mama i tata?

Za co dzieci dziękują rodzicom?

• Kończenie rozpoczętych zdań:

Kocham swoich rodziców bo...,

Pomagam rodzicom w...,

Z tatą najchętniej...( co robię?),

Z mamą najchętniej...( co robię?)

• Aktywne słuchanie wiersza.

Podczas recytacji wiersza przez rodzica dzieci dopowiadają końcowe słowa a następnie podejmują próby pamięciowego opanowania tekstu.

Karty pracy cz.IV str. 44-45

2. Praca plastyczna "Laurka dla Mamy i Taty" - dzieci wykonują prezenty dla rodziców dowolnymi technikami plastycznymi, korzystając z przygotowanych propozycji (np. wyklejają serduszko kuleczkami z bibuły) lub wykonując upominek według własnego pomysłu. Mama pomaga dziecku w przygotowaniu niespodzianki dla taty, tata pomaga w przygotowaniu niespodzianki dla mamy.

Dyplom mama

Dyplom tata

3. Piosenka pt. "Mama i Tata" - osłuchanie z melodią i słowami piosenki, zabawa rytmiczno-ruchowa " Co robią rodzice?" W rytmie melodii nowo poznanej piosenki dzieci maszerują w różnych kierunkach, na przerwę w muzyce zatrzymują się i naśladują czynności wykonywane na co dzień przez rodziców np. czytanie książki, pranie, przybijanie gwoździ, prowadzenie samochodu itp. (rodzice odgadują zagadki pantomimiczne w wykonaniu dzieci). Na zakończenie dzieci podejmują próby samodzielnego śpiewu piosenki z dedykacją dla rodziców.

Karty pracy cz. IV. str. 48-49

4. Rozwijanie pojęć matematycznych - zapoznanie z pojęciem miary, ćwiczenia w porównywaniu wzrostu. Rodzice oznaczają wzrost dziecka za pomocą centymetra. dzieci porównują wzrost innych domowników używając określeń wyższy, niższy.

Karty pracy cz. IV str. 47

5. Zabawa dydaktyczna "Moja mama jest..., mój tata jest..." Przygotowujemy dwie kartki z napisami Moja mama jest.... Mój tata jest... Dzieci opisują swoich rodziców przymiotnikami np. wesoły, pogodny, pracowita, kochana itp. Rodzice zapisują na kartkach wymyślone przez dzieci cechy. Zapisane wyrazy dzielimy na sylaby i głoski. Karty pracy cz. IV. str. 46.

6. Ćwiczenia grafomotoryczne - doskonalenie motoryki małej. Karty pracy cz. IV str. 50, 51, 53

7. Zabawa rytmiczno-muzyczna "Kubkowe zabawy z rytmem" . Dzieci ozdabiają według własnego pomysłu 2 plastikowe kubeczki, z pomocą rodziców przygotowują planszę, podejmują zabawę z rekwizytami w oparciu o załączony film.

8. Nauka rymowanki "życzeń" dla mamy i dla taty. Dzieci fragmentami powtarzają teksty rymowanek. W trakcie recytacji ozdabiają dużą sylwetę serca małymi serduszkami. Z liter alfabetu układają wyrazy mama, tata, a następnie szukają do nich rymów np. mama - dama, tama, lama, rama..., tata - mata, łata, chata...

Karty pracy cz. IV str. 52

9. Zagadki " Prezent dla mamy i taty" dzieci rozwiązują przygotowane zagadki, aby dowiedzieć się jakie prezenty otrzymali rodzice z okazji swojego święta. Dzieci układają z liter alfabetu nazwy odgadniętych wyrazów a następnie próbują je odczytać z pomocą rodziców.

10. „Łapki – hopki” – zabawa ruchowa, rozwijanie koordynacji wzrokowo - ruchowej. Dzieci rozkładają wcześniej przygotowane karty w trzech rzędach, tak aby mogły przeskakiwać z jednej trójki znaków na kolejną trójkę, uwzględniając przy tym znaki. Jedna kończyna zostaje zawsze w powietrzu. Zabawę można dowolnie modyfikować, wprowadzać nowe zasady lub pozwolić dzieciom na swobodną zabawę z użyciem kart. Przed lub po zabawie dzieci mogą pokolorować obrazki. Aby kartki się nie ślizgały można przykleić je taśmą do podłogi.

Plansze do druku:

Prawa ręka

Lewa ręka

Prawa noga

Lewa noga