Wspomaganie rodziców w procesie dydaktycznym dzieci - grupa V


2020-05-24

1. Słuchanie wiersza J. Koczanowskiej "Mama i tata"
Mama i tata to świat nasz cały,
ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,
to dobre, czułe bezpieczne ręce
i kochające najmocniej serce.

 

To są wyprawy do kraju baśni
wakacje w górach, nad morzem, na wsi,
loty huśtawką, prawie do słońca
oraz cierpliwość, co nie ma końca.

 

Kochana mamo, kochany tato,
dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,
że nas kochacie, że o nas dbacie
i wszystkie psoty nam wybaczacie.

 

Wypowiedzi dziecka na temat: co lubią moi rodzice, kim dla mnie jest mama i tata, za co dziękujemy rodzicom.
Nauka wiersza fragmentami, metodą  ze słuchu.
Zabawa ruchowo-naśladowcza "Jak nasi rodzice" (poruszanie się do wybranej melodii, na hasło JAK MAMA- naśladowanie czynności wykonywanych przez mamę, JAK TATA- wykonywanych przez tatę.

 

2. Laurka na Dzień Mamy- (praca z tatą) - tworzenie bukietów kwiatów z kolorowych papierowych kółek , pasków papieru i papierowych serwetek

3.Nauka słów i melodii piosenki "Kocham Cię, Ti Amo, Je T'aime". Określanie jej tempa (wolne czy szybkie) i nastroju. Zwrócenie uwagi na powtarzające się słowo MAMA w różnych językach.


4. Zabawa matematyczna "Dzień za dniem, krok w krok i tak cały rok". Wymienianie nazw kolejnych miesięcy, pór roku. Określanie, które miesiące związane są z poszczególnymi porami roku. Przeliczanie pór roku, dni tygodnia i miesięcy. Nauka przez zabawę i śpiew -

filmik


5.Ćwiczenia usprawniające naukę czytania i sprawności manualne: łączenie kropek, rysowanie w serduszku portretów mamy i taty, ćwiczenia w liczeniu, rysowanie kawałków tortu wg wysłuchanego tekstu, łączenie kartoników z serduszkami wg malejącej liczby elementów, tworzenie bukietu kwiatów po śladach, dzielenie na głoski nazw rysunków- prezentów dla rodziców

Karty pracy IV- str 47-53

 

6.Bajka pt "Króliczek Alilo- Dzień Matki". Opowiadanie przygód króliczka, utrwalenie nazw członków rodziny, przypomnienie o składaniu życzeń z okazji Dnia Mamy i Taty.

7.Zabawa dydaktyczna "Zagadki o rodzinie"
Rebusy fonetyczne-Członkowie rodziny. Dziecko odgaduje nazwy członków rodziny wg pierwszych głosek w wyrazach:
MASKA ARBUZ MYDŁO ANTENA (mama)
TORBA AUTOBUS TACZKI ANANAS (tata)
BUDA ROWER ANTENA TECZKA (brat)
DŹWIG ARBUZ DRABINA EKRAN KOT (dziadek)
BECZKA AGREST BUTY ĆMA APARAT (babcia)
Poprawne stosowanie nazw członków rodziny- kończenie rozpoczętych zdań:
Mama mojej mamy lub taty to... (babcia)
Tata mojej mamy lub taty to... (dziadek)
Siostra mojej mamy lub taty to..(ciocia)
Mama mojej babci lub dziadka to ...(prababcia)
Tata mojej babci lub dziadka to...(pradziadek)
Wymienianie przez dziecko, kto wchodzi w skład rodziny.

 

Rozwiązywanie zagadek tekstowych:
Kocha nas najbardziej na świecie,
wszystkie troski od nas odgania.
Ona nas urodziła. Czy już wiesz kto to?
...     (mama)

 

Gdy coś się w domu zepsuje,
szybciutko to naprawi.
Samochód też zreperuje,
bo on wszystko potrafi.   (tata)

 

Dla was wnucząt, ona zawsze
dobre serce ma.
Czułym okiem na was patrzy
bajek mnóstwo zna.    (babcia)

 

Nie każdy jest siwy
nie każdy wąsaty,
ale każdy jest tatą
mamy albo taty.   (dziadek)

 

Kto jest zatroskany,
kiedy chorujemy
i gdy dziurę w spodniach
do domu niesiemy?  (rodzice)

 

Taki tam chłopiec jak ja,
mamę wspólną ze mną ma.
Wspólny jest również tata.
A ja wiem, że mam....  (brata)

 

Co to za dziewczynka ze mną w domu mieszka,
do rodziców mówi: mamo, tato,
a na imię ma Agnieszka?  (siostra)

 

8.Ćwiczenia gimnastyczne z rodziną z wykorzystaniem małego kocyka.

9."Laurka dla taty" (praca z mamą) -umiejętne zaginanie papieru wg linii, przyklejanie elementów  (3 kartki papieru: biała, czarna, kolorowa, 2 guziki, klej, nożyczki)