Wspomaganie rodziców w procesie dydaktycznym dzieci - grupa V


2020-05-31

1.Wskazanie w kalendarzu daty- 1 czerwca. Wypowiedzi dziecka na temat: kto obchodzi w tym dniu swoje święto. Wyjaśnienie co oznacza, że święto dzieci jest świętem międzynarodowym.

 

"Dzieci na Ziemi"  (tekst :Kart pracy IV- str. 56-57, kolorowanie)

 

Na kuli ziemskiej bawią się dzieci,
cieplutkie słonko dla nich wciąż świeci,
a księżyc mruga oczkiem na niebie
do wszystkich dzieci, również do ciebie.

 

Zulu z Afryki chodzi po drzewach,
a Chinka Inka jak ptaszek śpiewa.
Eskimos Bubu gra w piłkę z foką,
na słoniu jeździ Hindus Namoko.

 

Dzieci się różnią kolorem skóry,
jednak są dumne ze swej kultury.
I choć w dziwacznych mówią językach,
pragną się bawić, tańczyć i brykać.

 

Inka i Zulu, Bubu, Namoko
chcą być kochane, śmiać się szeroko,
jeść smakołyki, dbać o zwierzęta,
a zamiast wojen, mieć tylko święta.
-  Niech wam się spełnią wszystkie marzenia-
tak, robiąc obrót , powiada Ziemia.

 

-Czego pragną dzieci na świecie?
-Co to znaczy, że pragną pokoju i życia w zgodzie i przyjaźni?
-Z jakich kontynentów pochodzą dzieci? (Eskimos, Chińczyk, Afrykańczyk, Polak)

-Na czym polegają różnice w ich wyglądzie?


2.Zabawa dydaktyczna "Tak wyglądam" z lusterkiem. Oglądanie odbicia swojej twarzy. Staranie się zapamiętać widoczne cechy zewnętrzne. Opowiadanie "jak wygląda moja twarz". Rysowanie swojej twarzy, zaznaczanie na rysunku wszystkich jej elementów (brwi, rzęsy, kolor oczu)


3.Zapoznanie z figurą przestrzenną KULĄ w oparciu o utwór M.Terlikowskiej "Kolorowe koła"

 

Spójrzcie uważnie dokoła,
wszędzie są kule i koła.
Kół co niemiara, kul co niemiara.
Jest koło! Tarcza zegara.
Wesoło koła turkocą
pod starodawną karocą.
Na drogach świecą się jasno,
błysną i gasną, błysną i gasną.
A tutaj koło przy kole:
wagon, semafor-  to kolej.
A kiedy kół jest tak dużo,
po prostu pachnie podróżą.
Kulę każdy nadmucha -
od babci do malucha.

Zrobimy z mydła pianę
i będą bańki mydlane.
Ojej, przepraszam, omyłka.
To już nie bańka, - to piłka
Tu mamy kulę armatnią,
niemodną wprawdzie ostatnio.
Sypią się kule, kuleczki,
wiśnie, a może porzeczki.
Nitka, na nitce kulki.
Czyje korale? - Urszulki.
Balon
to kula z gondolą.
Lećmy!
Państwo pozwolą.
W balonie było przyjemnie,
lecz pora wracać na Ziemię.
Noc właśnie Ziemię otula,
A ziemia - to co?
Też kula.

 

Rozmowa na temat wiersza:
- wyjaśnienie słów: gondola, semafor, staroświecka
-jakie przedmioty w kształcie koła były w wierszu?
-jakie przedmioty w kształcie kuli zostały wymienione?
-określanie różnic między kulą a kołem

-doświadczenie: rozcięcie papierowego koła i pomarańczy na połowę  - wyciągnięcie wniosku: koło jest płaskie, środek kuli to koło

 

4.Opowiadanie  D.Wawiłow "Kto to jest przyjaciel?", ocena postępowania bohaterów  - filmik....

 

-dlaczego Julka obudziła się smutna?
-jak miały na imię dziewczynki, z którymi chciała się zaprzyjaźnić?
-kiedy miały zostać jej przyjaciółkami?
-jak wyglądały zabawy dziewczynek?
-kiedy Julka się zbuntowała?
-kto zepsuł pałac z piasku?
-kto stanął w obronie Julki?

-czy został jej przyjacielem?

-dlaczego Mikołaj uciekł?
-kto pomógł Julce, gdy stłukła kolana?
- jak zachowała się w stosunku do Ani?

-dlaczego z Anią nikt nigdy się nie bawił?
-czy to wystarczający powód aby kogoś nie lubić?
-co robiły Julka z Anią?
-dlaczego następnego dnia Julka obudziła się wesoła?

 

5.Zabawy i ćwiczenia ruchowe z butelką wody "WF w domu"

 

6.Praca plastyczna  "Murzynek" potrzebne materiały: zielona kartka z bloku, brązowa i czerwona plastelina, 2 waciki kosmetyczne,  ziarenka kawy i ryżu
Wyklejanie na kartce postaci z  plasteliny, wykonanie włosów z ziaren kawy i korali z ziaren ryżu.

 

7.Bajka o zwierzętach w Afryce (film edukacyjny). Quiz  z nauką nazw i wyglądu zwierząt: nosorożec, krokodyl, struś, lew, hipopotam,małpa, gepard

 

8. Zadania rozwijające małą motorykę i logiczne myślenie Karty pracy IV- str.54,55,58 -61
-właściwe rozpoznawanie kierunków: w prawo, w lewo
-uzupełnienie obrazka "drzewko marzeń"
-kolorowanie wg kodu
-rysowanie szlaczków po śladach i samodzielnie
-utrwalenie nazwy miesiąca czerwiec

9.Ćwiczenia słuchowe- kończenie rymowanek
Ma zmarznięty z mrozu nosek
ten malutki.....(Eskimosek)

 

Nie jadł śliwek, ni malinek
ten mały czarny...... (Murzynek)

 

Czy widzicie tego skośnookiego chłopczyka?
Ma żółtą cerę. To syn pana....... (Chińczyka)

 

Ta dziewczynka to Olka,
ona tak jak wy-.......(Polka)

 

10.Pisanie liter w liniaturze- książka -Nauka czytania, pisania i liczenia- str 64


11.Ćwiczenia z liczeniem w podskokach.