Wspomaganie rodziców w procesie dydaktycznym dzieci - grupa V


2020-06-06

1."Co nam wolno, a czego nie wolno" w oparciu o utwór "Nie wolno!" J. Koczanowskiej

 

Nawet małe dziecko dobrze o tym wie
kto to jest znajomy, a kto obcym jest.
Ze znajomym można bawić się, rozmawiać,
ale gdy ktoś obcy, to trzeba uważać!

 

Nie wolno zaufać, nawet gdy ktoś mówi,
że zna mamę, tatę i bardzo nas lubi.
Nie wolno przyjmować słodyczy, podarków
lub iść z nieznajomym na spacer do parku.

 

Krótka rozmowa na temat wiersza:
-czy powinniśmy rozmawiać z nieznajomymi?
-czy odchodzimy z nieznajomym z podwórka, jeżeli kusi nas, obiecuje zabawkę albo zabawę z pieskiem?
-co robimy, gdy spotkamy taka osobę?
-dlaczego nie powinniśmy odchodzić z nieznajomymi, nie rozmawiać z nimi?
Wyjaśnienie dziecku, że osoby, które krzywdzą dzieci, sprawiają im ból, a nawet mogą je porwać. Gdy spotka się taka osobę, trzeba to zgłosić rodzicom czy nauczycielom.

 

2.Nauka piosenki "Podajmy sobie ręce" fragmentami metodą ze słuchu.

Rozmowa na temat przyjaźni ( jaki powinien być przyjaciel, czy przyjaciele powinni sobie pomagać)
Śpiew z wyklaskiwaniem lub wystukiwaniem rytmu.

 

3.Ćwiczenia logorytmiczne. Dziecko wykonuje ruchy wymienione w rymowance, powtarzając za rodzicem tekst:

 

Zrób do przodu cztery kroki
i rozejrzyj się na boki.
Tupnij noga raz i dwa,
bo zabawa nadal trwa.

 

Teraz w lewo jeden krok,
przysiad i do góry skok.
Zrób do tyłu kroki trzy,
by koledze otrzeć łzy.

 

Klaśnij w ręce razy pięć,
na klaskanie też masz chęć.
Wkoło obróć się raz -dwa,
skacz jak piłka: hop -sa- sa.

 

Ręce w górę i na boki,
zrób zajęcze cztery skoki.
Gdy się zmęczysz, poleż sobie,
w przód wyciągnij nogi obie.

 

4.Zadania do wykonania -Karty pracy IV- str.62-69
-naklejanie obrazków wg rymów

-dzielenie nazw obrazków na sylaby i głoski, liczenie głosek

-tworzenie zbiorów przedmiotów ze szkła i z gliny
-samodzielne rysowanie szlaczków
-uzupełnianie kropkami kostek domina

 

5. Zagadki "Czym się bawimy?" Rozwijanie myślenia przyczynowo-skutkowego. Rozmowy o swoich ulubionych zabawach i zabawkach.
Możesz z nich zbudować razem z kolegami,
kolorowy domek z dachem i oknami   (klocki)

 

Są na nim huśtawki, ławki i drabinki,
latem się tu bawią chłopcy i dziewczynki  (plac zabaw)

 

Plastikowe rączki, na dość długim sznurku,
można na niej skakać, latem na podwórku  (skakanka)

 

Podobna do łyżki, lecz nikt nią nie jada,
chętnie do wiaderka, żółty piasek wkłada   (łopatka)

 

W środku ma powietrze, nie ma żadnej dziury,
gdy rzucisz na ziemię, to skacze do góry  (piłka)

 

Śmiesznie skacze w dół i w górę,
gdy pociągniesz go za sznurek  (pajac)

 

Mała deseczka, na długim sznurze,
raz jesteś na dole, raz jesteś na górze   (huśtawka)

 

Postaw na niej jedną nogę,
a natychmiast rusza w drogę   (hulajnoga)

 

Może być mała albo duża, czasami szklane oczka zmruża,
zawsze jest mile uśmiechnięta, dlatego lubią ją dziewczęta   (lalka)

 

Lata w górze, lecz na sznurze   (latawiec)

 

Na czym jeździsz wesoło i kręcisz się w koło ?  (karuzela)

 

W pudełku na stole, pełno kartoników,
na tym nos, a na tym kawałek bucików.
Jeśli kartoniki te ułożysz razem,
otrzymasz wesoły, bajkowy obrazek    (puzzle)

 

6. Słuchowisko dziecięce wg utworu J.Porazińskiej  "Kozucha Kłamczucha".

Opowiadanie przez dziecko historii kozy, która kłamstwami pozbyła się swej opiekunki Zazulki.
Wyjaśnienie przysłowia "kłamstwo ma krótkie nogi",  które jest morałem utworu.

W wolnej chwili rysowanie kredkami jednej z dowolnych scen opowiadania.

 

7.Ćwiczenia gimnastyczne w domu (z piłką)

 

8. "Baw się z nami w origami"- (filmik instruktażowy) -wykonanie kubka techniką origami