Wspomaganie rodziców w procesie dydaktycznym dzieci - grupa VI


2020-06-07

W tym tygodniu realizujemy temat „Wakacyjne podróże”.

 

W poniedziałek

1/ Wakacyjne plany – rozmowa inspirowana wierszem L. Łącz „Letnie wakacje”

1/ Przed rozpoczęciem czytania wiersza , można wraz z dzieckiem przeglądać przewodniki dla podróżnych, mapy i albumy o Polsce. Rodzic zwraca uwagę na symbole znajdujące się na mapie( jeziora, szlaki, oznaczenia miast, terenów zielonych). Prosi o przypomnienie znaczenia słów: przewodnik, szlak. Wyszukuje z dzieckiem najciekawsze miejsca w Polsce , które warto odwiedzić z rodzicami podczas wakacyjnych podróży. Odczytuje opisy dotyczące tych miejsc.

2/ Słuchanie wiersza Letnie wakacje.

 

 

Kiedy są wakacje

i nie pada deszcz,

Możesz gdzieś wyjechać,

Jeśli tylko chcesz.

 

 

Kiedy są wakacje -

Morze, góry, las,

Gdzie tylko się znajdziesz,

Miło spędzisz czas.

 

 

Latem złociste promienie

Słońca padają na ziemię,

Popatrz –

rozwiały się chmury,

I nie bądź ponury!

 

 

Morze -

Muszelki i piasek.

Góry

Lub łąka za lasem,

Warmia -

Czekają jeziora,

Lato -

Już wyjechać pora !

 

 

Pytamy dziecka O jakiej porze roku wyjeżdża się na wakacje?, Co można robić, kiedy są wakacje?

 

 

3/ Przygotowanie kartki z pozdrowieniami.

Utrwalanie własnego adresu zamieszkania.
Dla każdego dziecka: biała kartka w formacie kartki pocztowej, kredki, kolorowe mazaki.
Rodzic układa na stoliku białe kartki w formacie kartki pocztowej, kredki, flamastry, mazaki.
Dzieci ozdabiają karty według własnych pomysłów. Podają treść pozdrowień.
Rodzic zapisuje adres nadawcy (podany przez dzieci ich własny adres zamieszkania).

 

2/ Wykonujemy ćwiczenia w książce cz 5. s. 73, 74, 75.

3/ Dla chętnych.

Wtorek

1/ Wakacje nad morzem- słuchanie opowiadania M. Strękowskiej – Zaremby „ Bursztynek”

I

1/Przed opowiadaniem można przygotować i pokazać dziecku muszle różnego kształtu i wielkości

Prosimy dziecko, aby uważnie oglądało, przykładało do ucha i nasłuchiwało dobiegających z nich odgłosów, opisuje i porównuje wygląd wszystkich muszli.

Rodzic pyta dziecko, czy wie, dlaczego w muszlach słychać szum i czy rzeczywiście jest to szum morza. Uzupełniamy wypowiedź dziecka.

Przykładając muszlę do ucha, w rzeczywistości słyszymy dźwięki dobiegające z otoczenia (podobny efekt otrzymamy, gdy przyłożymy do ucha filiżankę lub dłoń). Muszla przyłożona do ucha działa jak rezonator – dźwięki odbijają się od ścianek i ulegają wzmocnieniu. Efekt dźwiękowy zależy od kształtu i wielkości muszli.

Pytamy dziecko: gdzie można znaleźć muszle?co jeszcze można znaleźć nad morzem podczas letniego wypoczynku.

OPOWIADANIE

Kiedy zbliżają się wakacje, wszyscy się cieszą, a najbardziej słońce. Każdego ranka budzi się coraz wcześniej i świeci radośniej. Ledwie wstanie, zagląda w okna i zachęca do zabawy. Niewątpliwie z tego właśnie powodu dzieci w przedszkolu Olka i Ady bardzo nieuważnie słuchały bajki, którą czytała im pani. – Widzę, że nie możecie się doczekać wakacji – powiedziała pani, zamykając książkę. – Nie możemy! – przyznał Marek. – Tata obiecał, że w tym roku pojedziemy w góry, bo rok temu byliśmy nad morzem i spiekłem się na słońcu. Wyglądałem jak spalony naleśnik. Ledwie przeżyłem – dodał z dumą. Marek oczywiście przesadził. Dzieci pamiętały, że przywiózł z wakacji ładną opaleniznę. Na pewno nie przypominał spalonego naleśnika. – Ja przywiozłam znad morza muszlę, w której coś szumi – przypomniała Jola. – Co szumi? Wiatraczek? – zainteresował się Olek. – Nie wiem, nie sprawdzałam. Pani wyjaśniła, że w muszli szumi morze, ale nie wszyscy w to uwierzyli. Przecież niemożliwe, żeby morze zmieściło się w jednej muszelce. – A ja znalazłam na plaży bursztyn z zatopionym komarem. Noszę go ze sobą od powrotu z wakacji – powiedziała Ola i pokazała dzieciom żółty, przezroczysty bursztynek z nieruchomym komarem w środku. Wydawało się, że śpi w lśniącej, bursztynowej bańce jak śpiąca królewna w królewskim łożu. „Jak on wszedł do środka?” – zastanawiał się Olek. Przypomniał sobie o komarze zatopionym w bursztynie dopiero po powrocie do domu. W przedszkolu tyle się działo, że nie zdążył porozmawiać o nim z Olą. – Pytasz, jak komar znalazł się w środku? – tata przerwał pracę nad projektem hali dworca kolejowego. – To wyjątkowo ciekawa historia. Brzmi jak bajka, ale jest najprawdziwszą prawdą. Do pokoju przybiegła Ada. – Ja też chcę posłuchać bajki – Ada położyła się na kanapie. – Tata mówi, że to prawda, nie bajka – sprostował Olek. – To chcę posłuchać nie bajki – upierała się Ada. – Drogie dzieci, proszę o głos – przerwał spór tata. – Było to bardzo dawno temu, przed milionami lat. Nad Morzem Bałtyckim szumiały gęste lasy. Szuuu, szuuu, szuuu… Wiatr od morza kołysał gałęziami pradawnych sosen i wysokich paproci. Pewnego słonecznego dnia mały komar usiadł na pniu drzewa. Sądzę, że chciał chwilę odpocząć i lecieć dalej. Niestety, wpadł w pułapkę.

II

Z pęknięcia na pniu wypłynęła gęsta, lepka żywica. Ciężka kropla spłynęła na naszego komarka i oblepiła go dookoła. Dostał się w sam środek kleistej kropli, która zastygła i stwardniała. Pewnego razu sztorm powalił nadbrzeżne drzewa. Kropla, chlup!, wpadła do Bałtyku. Morska woda chłodziła ją i obmywała, aż któregoś dnia wyrzuciła na plażę. Znalazła ją Ola z przedszkola i zawołała: „Hura! Znalazłam bursztyn!”. Zabrała go do domu, żeby pokazać w przedszkolu. W środku jej bursztynu mały komar śpi głębokim snem i cieszy oczy. Do pracowni zajrzała mama. To, co zobaczyła, nie ucieszyło jej oczu. Ada smacznie spała, zwinięta w kłębek. – Dlaczego uśpiliście Adę? Wyśpi się w dzień, a potem w nocy będzie rozrabiała. Jakoś nie mogła uwierzyć w to, że nikt Ady nie usypiał, ani w to, że zaraziła się snem od komara sprzed milionów lat.

 

 

 

Rozmowa na temat opowiadania – o czym rozmawiały dzieci w grupie?. Co zdarzyło się rok temu na wakacjach?

 

 

2/ Proponujemy dziecku oglądnięcie filmu „ O czym opowiadają bursztyny”.

Pokazujemy przedmioty lub obrazki ( lub film „Amber- bursztyn bałtycki „) przedstawiające różne ozdoby wykonane z bursztynu. Pytamy dzieci :gdzie w Polsce można znaleźć bursztyn? co to jest bursztyn? do czego wykorzystuje się bursztyn?

Pokazujemy na mapie miejscowości, w których na plażach po sztormach można znaleźć bursztyn.

3/ Propozycja samodzielnych doświadczeń z dzieckiem.

Co potrzebne: różne przedmioty, w tym przedmioty wykonane z bursztynu, małe kawałki papieru, bawełniana lub wełniana tkanina. 

Rodzic układa przed dziećmi różne przedmioty, dziecko ogląda je, wyszukuje i odkłada te, które są bursztynami.

Rodzic pyta, w jaki sposób można sprawdzić, czy dokonały właściwego wyboru. Układa przed dzieckiem małe kawałki papieru oraz bawełnianą lub wełnianą tkaninę.

Dziecko pociera wybrane przedmioty o tkaninę i obserwuje, czy kawałki papieru przykleją się do nich. Jeśli tak, to oznacza, że dokonały poprawnego wyboru.

Krótko opisujemy zjawisko elektryzowania się. Następnie pytamy: jaki jest bursztyn?

Dziecko opisuje bursztyn za pomocą określeń przymiotnikowych.

Informujemy dziecko, że istnieją inne określenia bursztynu – jantar, złoto Północy, skarb Bałtyku. Krótko wyjaśniamy znaczenie tych nazw.

2/ „ O czym opowiadają bursztyny” - film edukacyjny, oraz „ Bursztyn Bałtycki”.

https://www.youtube.com/watch? v=naJLMivVIPE&fbclid= IwAR2ZJ3mXc4jiAcMrsgxiwXo-StK- 3K0S9Jr-npX1XQIE_FE9ynii9L_ RJFU

https://www.youtube.com/watch? v=fKVWrVH34zg

4/ Samodzielne doświadczenia z bursztynem.

3/ ćwiczenia w książce cz. 5 . s. 76, zielona s. 84 – 87

Wyroby z bursztynu

O bursztynie

W środę 1/ Miejsce letniego wypoczynku . Podróże z plecakiem po Polsce, zabawy z mapą Polski. Rozwijanie orientacji przestrzennej. Słuchamy wiersza „ Wakacyjny pociąg”.

1/ Zabawy z mapą Polski, rozwijanie orientacji przestrzennej.

Rodzic układa na stołkach kartki, zaprasza dziecko w podróż z plecakiem po Polsce. Dziecko umieszcza na mapie wyciętą wcześniej z papieru sylwetę plecaka zgodnie z poleceniem rodzica,

np. z prawej strony mapy, nad morzem (na górze mapy), w górach (na dole mapy), z lewej strony mapy, w stolicy (na środku mapy).

Następnie dziecko i rodzic samodzielnie redagują polecenia dla siebie nawzajem.

2/ Słuchamy wiersza Wakacyjny pociąg”.

 

 

Jedzie pociąg wakacyjny,

pociąg kolorowy.

Już wjeżdżają wagoniki

na peron bajkowy!

Ref: Stuku-puk, stuku-puk,

mkną koła po szynach.

Już się nowa, kolorowa

przygoda zaczyna.

Pierwsza stacja – wieś wesoła:

łąki, lasy, pole.

Zaraz tutaj urządzimy

zielone przedszkole.

Nauczymy kota liczyć,

a tańczyć konika.

Niech zobaczy każdy cielak,

jak przedszkolak bryka.

Ref: Stuku-puk…

Druga stacja to Podhale,

piękne górskie szczyty, a

ze szczytów, jak wiadomo,

widok znakomity.

Bajki będą opowiadać

potoki i skały,

bo w nich mieszka duch starego

bajarza Sabały.

Ref: Stuku-puk…

Trzecia stacja to jezioro

widać je z daleka.

Żabi chórek już z koncertem

niecierpliwie czeka.

Już po falach się ścigają żaglówki, kajaki

i dmuchany hipopotam malowany w maki.

Ref: Stuku-puk…

Czwarta stacja to już morze, szerokie, głębokie,

i wspaniała piaskownica, większa niż przed blokiem.

Na tej wielkiej piaskownicy

czy, jak mówią, plaży

może skarby bursztynowe znaleźć nam się zdarzy?

Ref: Stuku-puk…

 

 

 

3/ Zabawa inscenizacyjna z dzieckiem na podstawie utworu.

Rodzic rozkłada na dywanie w różnych miejscach kartoniki z wyrazami do czytania : wieś, Podhale, jezioro, morze, dziecko podchodzi i odpowiada na pytania rodzica.

STACJA WIEŚ:

Co ciekawego można robić podczas wakacji na wsi? Podaje swoje propozycje spędzenia wolnego czasu, przykłady spędzania czasu na wsi: zbieranie jagód w lesie, spacery po łące, wycieczki rowerowe, doglądanie zwierząt gospodarskich itd.

STACJA PODHALE:

Co ciekawego można robić podczas wakacji w górach? Przykłady spędzania czasu w górach: piesze wędrówki po szlakach, zdobywanie szczytów górskich, zwiedzanie zamków, podziwianie widoków itd.

STACJA JEZIORO:

Co ciekawego można robić na wakacjach nad jeziorem? Przykłady spędzania czasu nad jeziorem: pływanie łódką lub rowerem wodnym, spacerowanie, odbywanie pieszych wędrówek itd.

STACJA MORZE:

Co ciekawego można robić na wakacjach nad morzem? Przykłady spędzania czasu nad morzem: opalanie się, zabawy na plaży, rejsy statkiem, uprawianie sportów wodnych itd.
2/ wykonujemy ćwiczenia w książce cz. 5 s. 77, 78.

3/ dla chętnych:

Mapa

Plecak

Wieś, podhale

Piątek

1 / „ Z wizytą w najstarszych miastach Polski”, „ Poznaj miasta Polski wirtualna wycieczka po Polsce” - zachęcenie do oglądanie filmu edukacyjnego.

https://www.youtube.com/watch? v=tMhy9yAt9E0
https://www.youtube.com/watch? v=5wN3GxF7aqk

2/ Ćwiczenia w książce cz 5 s. 79, 80.

3/ Nauka piosenki „Lato na dywanie”

4/ Dla chętnych.