Wspomaganie rodziców w procesie dydaktycznym dzieci - grupa VI
W tym tygodniu realizujemy temat „Wakacyjne podróże”.
W poniedziałek
1/ Wakacyjne plany – rozmowa inspirowana wierszem L. Łącz „Letnie wakacje”
1/ Przed rozpoczęciem czytania wiersza , można wraz z dzieckiem przeglądać przewodniki dla podróżnych, mapy i albumy o Polsce. Rodzic zwraca uwagę na symbole znajdujące się na mapie( jeziora, szlaki, oznaczenia miast, terenów zielonych). Prosi o przypomnienie znaczenia słów: przewodnik, szlak. Wyszukuje z dzieckiem najciekawsze miejsca w Polsce , które warto odwiedzić z rodzicami podczas wakacyjnych podróży. Odczytuje opisy dotyczące tych miejsc.
2/ Słuchanie wiersza Letnie wakacje.
Kiedy są wakacje
i nie pada deszcz,
Możesz gdzieś wyjechać,
Jeśli tylko chcesz.
Kiedy są wakacje -
Morze, góry, las,
Gdzie tylko się znajdziesz,
Miło spędzisz czas.
Latem złociste promienie
Słońca padają na ziemię,
Popatrz –
rozwiały się chmury,
I nie bądź ponury!
Morze -
Muszelki i piasek.
Góry
Lub łąka za lasem,
Warmia -
Czekają jeziora,
Lato -
Już wyjechać pora !
Pytamy dziecka O jakiej porze roku wyjeżdża się na wakacje?, Co można robić, kiedy są wakacje?
3/ Przygotowanie kartki z pozdrowieniami.
Utrwalanie własnego adresu zamieszkania.
Dla każdego dziecka: biała kartka w formacie kartki pocztowej, kredki, kolorowe mazaki.
Rodzic układa na stoliku białe kartki w formacie kartki pocztowej, kredki, flamastry, mazaki.
Dzieci ozdabiają karty według własnych pomysłów. Podają treść pozdrowień.
Rodzic zapisuje adres nadawcy (podany przez dzieci ich własny adres zamieszkania).
2/ Wykonujemy ćwiczenia w książce cz 5. s. 73, 74, 75.
Wtorek
1/ Wakacje nad morzem- słuchanie opowiadania M. Strękowskiej – Zaremby „ Bursztynek”
I
1/Przed opowiadaniem można przygotować i pokazać dziecku muszle różnego kształtu i wielkości
Prosimy dziecko, aby uważnie oglądało, przykładało do ucha i nasłuchiwało dobiegających z nich odgłosów, opisuje i porównuje wygląd wszystkich muszli.
Rodzic pyta dziecko, czy wie, dlaczego w muszlach słychać szum i czy rzeczywiście jest to szum morza. Uzupełniamy wypowiedź dziecka.
Przykładając muszlę do ucha, w rzeczywistości słyszymy dźwięki dobiegające z otoczenia (podobny efekt otrzymamy, gdy przyłożymy do ucha filiżankę lub dłoń). Muszla przyłożona do ucha działa jak rezonator – dźwięki odbijają się od ścianek i ulegają wzmocnieniu. Efekt dźwiękowy zależy od kształtu i wielkości muszli.
Pytamy dziecko: gdzie można znaleźć muszle?co jeszcze można znaleźć nad morzem podczas letniego wypoczynku.
OPOWIADANIE
Kiedy zbliżają się wakacje, wszyscy się cieszą, a najbardziej słońce. Każdego ranka budzi się coraz wcześniej i świeci radośniej. Ledwie wstanie, zagląda w okna i zachęca do zabawy. Niewątpliwie z tego właśnie powodu dzieci w przedszkolu Olka i Ady bardzo nieuważnie słuchały bajki, którą czytała im pani. – Widzę, że nie możecie się doczekać wakacji – powiedziała pani, zamykając książkę. – Nie możemy! – przyznał Marek. – Tata obiecał, że w tym roku pojedziemy w góry, bo rok temu byliśmy nad morzem i spiekłem się na słońcu. Wyglądałem jak spalony naleśnik. Ledwie przeżyłem – dodał z dumą. Marek oczywiście przesadził. Dzieci pamiętały, że przywiózł z wakacji ładną opaleniznę. Na pewno nie przypominał spalonego naleśnika. – Ja przywiozłam znad morza muszlę, w której coś szumi – przypomniała Jola. – Co szumi? Wiatraczek? – zainteresował się Olek. – Nie wiem, nie sprawdzałam. Pani wyjaśniła, że w muszli szumi morze, ale nie wszyscy w to uwierzyli. Przecież niemożliwe, żeby morze zmieściło się w jednej muszelce. – A ja znalazłam na plaży bursztyn z zatopionym komarem. Noszę go ze sobą od powrotu z wakacji – powiedziała Ola i pokazała dzieciom żółty, przezroczysty bursztynek z nieruchomym komarem w środku. Wydawało się, że śpi w lśniącej, bursztynowej bańce jak śpiąca królewna w królewskim łożu. „Jak on wszedł do środka?” – zastanawiał się Olek. Przypomniał sobie o komarze zatopionym w bursztynie dopiero po powrocie do domu. W przedszkolu tyle się działo, że nie zdążył porozmawiać o nim z Olą. – Pytasz, jak komar znalazł się w środku? – tata przerwał pracę nad projektem hali dworca kolejowego. – To wyjątkowo ciekawa historia. Brzmi jak bajka, ale jest najprawdziwszą prawdą. Do pokoju przybiegła Ada. – Ja też chcę posłuchać bajki – Ada położyła się na kanapie. – Tata mówi, że to prawda, nie bajka – sprostował Olek. – To chcę posłuchać nie bajki – upierała się Ada. – Drogie dzieci, proszę o głos – przerwał spór tata. – Było to bardzo dawno temu, przed milionami lat. Nad Morzem Bałtyckim szumiały gęste lasy. Szuuu, szuuu, szuuu… Wiatr od morza kołysał gałęziami pradawnych sosen i wysokich paproci. Pewnego słonecznego dnia mały komar usiadł na pniu drzewa. Sądzę, że chciał chwilę odpocząć i lecieć dalej. Niestety, wpadł w pułapkę.
II
Z pęknięcia na pniu wypłynęła gęsta, lepka żywica. Ciężka kropla spłynęła na naszego komarka i oblepiła go dookoła. Dostał się w sam środek kleistej kropli, która zastygła i stwardniała. Pewnego razu sztorm powalił nadbrzeżne drzewa. Kropla, chlup!, wpadła do Bałtyku. Morska woda chłodziła ją i obmywała, aż któregoś dnia wyrzuciła na plażę. Znalazła ją Ola z przedszkola i zawołała: „Hura! Znalazłam bursztyn!”. Zabrała go do domu, żeby pokazać w przedszkolu. W środku jej bursztynu mały komar śpi głębokim snem i cieszy oczy. Do pracowni zajrzała mama. To, co zobaczyła, nie ucieszyło jej oczu. Ada smacznie spała, zwinięta w kłębek. – Dlaczego uśpiliście Adę? Wyśpi się w dzień, a potem w nocy będzie rozrabiała. Jakoś nie mogła uwierzyć w to, że nikt Ady nie usypiał, ani w to, że zaraziła się snem od komara sprzed milionów lat.
Rozmowa na temat opowiadania – o czym rozmawiały dzieci w grupie?. Co zdarzyło się rok temu na wakacjach?
2/ Proponujemy dziecku oglądnięcie filmu „ O czym opowiadają bursztyny”.
Pokazujemy przedmioty lub obrazki ( lub film „Amber- bursztyn bałtycki „) przedstawiające różne ozdoby wykonane z bursztynu. Pytamy dzieci :gdzie w Polsce można znaleźć bursztyn? co to jest bursztyn? do czego wykorzystuje się bursztyn?
Pokazujemy na mapie miejscowości, w których na plażach po sztormach można znaleźć bursztyn.
3/ Propozycja samodzielnych doświadczeń z dzieckiem.
Co potrzebne: różne przedmioty, w tym przedmioty wykonane z bursztynu, małe kawałki papieru, bawełniana lub wełniana tkanina.
Rodzic układa przed dziećmi różne przedmioty, dziecko ogląda je, wyszukuje i odkłada te, które są bursztynami.
Rodzic pyta, w jaki sposób można sprawdzić, czy dokonały właściwego wyboru. Układa przed dzieckiem małe kawałki papieru oraz bawełnianą lub wełnianą tkaninę.
Dziecko pociera wybrane przedmioty o tkaninę i obserwuje, czy kawałki papieru przykleją się do nich. Jeśli tak, to oznacza, że dokonały poprawnego wyboru.
Krótko opisujemy zjawisko elektryzowania się. Następnie pytamy: jaki jest bursztyn?
Dziecko opisuje bursztyn za pomocą określeń przymiotnikowych.
Informujemy dziecko, że istnieją inne określenia bursztynu – jantar, złoto Północy, skarb Bałtyku. Krótko wyjaśniamy znaczenie tych nazw.
2/ „ O czym opowiadają bursztyny” - film edukacyjny, oraz „ Bursztyn Bałtycki”.
https://www.youtube.com/watch? v=naJLMivVIPE&fbclid= IwAR2ZJ3mXc4jiAcMrsgxiwXo-StK- 3K0S9Jr-npX1XQIE_FE9ynii9L_ RJFU
https://www.youtube.com/watch? v=fKVWrVH34zg
4/ Samodzielne doświadczenia z bursztynem.
3/ ćwiczenia w książce cz. 5 . s. 76, zielona s. 84 – 87
W środę 1/ Miejsce letniego wypoczynku . Podróże z plecakiem po Polsce, zabawy z mapą Polski. Rozwijanie orientacji przestrzennej. Słuchamy wiersza „ Wakacyjny pociąg”.
1/ Zabawy z mapą Polski, rozwijanie orientacji przestrzennej.
Rodzic układa na stołkach kartki, zaprasza dziecko w podróż z plecakiem po Polsce. Dziecko umieszcza na mapie wyciętą wcześniej z papieru sylwetę plecaka zgodnie z poleceniem rodzica,
np. z prawej strony mapy, nad morzem (na górze mapy), w górach (na dole mapy), z lewej strony mapy, w stolicy (na środku mapy).
Następnie dziecko i rodzic samodzielnie redagują polecenia dla siebie nawzajem.
2/ Słuchamy wiersza Wakacyjny pociąg”.
Jedzie pociąg wakacyjny,
pociąg kolorowy.
Już wjeżdżają wagoniki
na peron bajkowy!
Ref: Stuku-puk, stuku-puk,
mkną koła po szynach.
Już się nowa, kolorowa
przygoda zaczyna.
Pierwsza stacja – wieś wesoła:
łąki, lasy, pole.
Zaraz tutaj urządzimy
zielone przedszkole.
Nauczymy kota liczyć,
a tańczyć konika.
Niech zobaczy każdy cielak,
jak przedszkolak bryka.
Ref: Stuku-puk…
Druga stacja to Podhale,
piękne górskie szczyty, a
ze szczytów, jak wiadomo,
widok znakomity.
Bajki będą opowiadać
potoki i skały,
bo w nich mieszka duch starego
bajarza Sabały.
Ref: Stuku-puk…
Trzecia stacja to jezioro
widać je z daleka.
Żabi chórek już z koncertem
niecierpliwie czeka.
Już po falach się ścigają żaglówki, kajaki
i dmuchany hipopotam malowany w maki.
Ref: Stuku-puk…
Czwarta stacja to już morze, szerokie, głębokie,
i wspaniała piaskownica, większa niż przed blokiem.
Na tej wielkiej piaskownicy
czy, jak mówią, plaży
może skarby bursztynowe znaleźć nam się zdarzy?
Ref: Stuku-puk…
3/ Zabawa inscenizacyjna z dzieckiem na podstawie utworu.
Rodzic rozkłada na dywanie w różnych miejscach kartoniki z wyrazami do czytania : wieś, Podhale, jezioro, morze, dziecko podchodzi i odpowiada na pytania rodzica.
STACJA WIEŚ:
Co ciekawego można robić podczas wakacji na wsi? Podaje swoje propozycje spędzenia wolnego czasu, przykłady spędzania czasu na wsi: zbieranie jagód w lesie, spacery po łące, wycieczki rowerowe, doglądanie zwierząt gospodarskich itd.
STACJA PODHALE:
Co ciekawego można robić podczas wakacji w górach? Przykłady spędzania czasu w górach: piesze wędrówki po szlakach, zdobywanie szczytów górskich, zwiedzanie zamków, podziwianie widoków itd.
STACJA JEZIORO:
Co ciekawego można robić na wakacjach nad jeziorem? Przykłady spędzania czasu nad jeziorem: pływanie łódką lub rowerem wodnym, spacerowanie, odbywanie pieszych wędrówek itd.
STACJA MORZE:
Co ciekawego można robić na wakacjach nad morzem? Przykłady spędzania czasu nad morzem: opalanie się, zabawy na plaży, rejsy statkiem, uprawianie sportów wodnych itd.
2/ wykonujemy ćwiczenia w książce cz. 5 s. 77, 78.
3/ dla chętnych:
Piątek
1 / „ Z wizytą w najstarszych miastach Polski”, „ Poznaj miasta Polski wirtualna wycieczka po Polsce” - zachęcenie do oglądanie filmu edukacyjnego.
https://www.youtube.com/watch? v=tMhy9yAt9E0
https://www.youtube.com/watch? v=5wN3GxF7aqk
2/ Ćwiczenia w książce cz 5 s. 79, 80.
3/ Nauka piosenki „Lato na dywanie”