Wspomaganie rodziców w procesie dydaktycznym dzieci - grupa VI


2020-06-15

W tym tygodniu realizujemy temat „Pożegnania nadszedł czas”.

W poniedziałek

1/ „Smaki , zapachy i odgłosy lata ” - Za co lubimy lato? – rozmowa połączona z rozwiązywaniem zagadek i zabawami badawczymi.

2/ Wykonujemy ćwiczenia w książce cz 5. s. 81, 82, 83, 84.

3/ Wodno - piaskowe czary-mary – zajęcia plastyczne – rysowanie kredkami wodnymi.

 

 

1. Zaczynamy od zabawy badawczej : Ciekawe kształty , przygotujmy worek, do którego włożymy kilka rzeczy; np. klocek, jakiś owoc , instrument grzechotkę, kostkę itp. Dziecko  wyjmuje z worka przedmioty  i  bada ich właściwości: ogląda je, dotyka , porównuje fakturę i zapach. Następnie układa wszystkie na stole i  opisuje swoje wrażenia. Przykładowe odpowiedzi: – jest bardzo kolorowe – zmysł wzroku, – pachnie – zmysł węchu, – ma ciekawą fakturę – zmysł dotyku, – wytwarza dźwięki – zmysł słuchu.

2. Oglądanie reprodukcji obrazu przedstawiającego lato, Włodzimierza Tetmajera” Żniwiarki w polu”, Dziecko  ogląda reprodukcje obrazu opisuje kolorystykę i nastrój. Zastanawia się, z jaką porą roku się kojarzy i jakie oznaki lata przedstawia. Nadaje obrazowi tytuł. Porównuje je z oryginalnym tytułem, które podaje , następnie pytamy dziecko: Co dzieje się latem w przyrodzie? , i zapoznaje ze znaczeniem słowa żniwa. Żniwa to czas zbioru z pól roślin uprawnych, głównie zbóż, takich jak: żyto, pszenica, owies, jęczmień.

3.Rozwiązywanie zagadek

Ciemno, cicho. Co to będzie?

Nagle grzmoty słychać wszędzie. / burza/

Burzy towarzyszą grzmoty, błyskawice, bardzo silny porywisty wiatr oraz obfite opady deszczu. Przed nadejściem burzy często panuje spokój, jest cicho. Ludzie dostrzegli to i wymyślili powiedzenie: Cisza przed burzą. (R. wyjaśnia je dziecku).

Kolorowy most na niebie,  co zachwyca dzieci.

Zjawia się, gdy deszczyk pada  i słoneczko świeci. / tęcza/

Pytamy, co to jest tęcza, czy dziecko pamięta, jak powstaje tęcza, jaki ma kształt. Zapoznajemy dziecko z tym zjawiskiem pogodowym. Przypominamy, że tęcza pojawia się na niebie wtedy, kiedy pada deszcz i świeci słońce. Wówczas promienie słońca załamują się w kropelkach wody. Pytamy czy dziecko pamięta, jakie kolory ma tęcza.

4.Zagadki rysunkowe - karton, mazak. R. rysuje na kartonie różne kształty, np. słońce, czereśnię. Dziecko odgaduje, co zostało narysowane. Próbuje sformułować poprawne zdanie związane z rysunkiem. Przykłady wypowiadanych zdań: Latem mocno świeci słońce. Latem dojrzewają czereśnie.

Zabawa Prawda – fałsz. Wypowiadamy zdania, jeśli zdanie jest prawdziwe, dziecko  wstaje, jeśli fałszywe, siedzi.

 Przykłady zdań: Latem trzeba się ciepło ubierać. Latem pada z nieba kolorowy śnieg.

 Latem zwierzęta przygotowują się do zimowego snu.

5.Doświadczenia z wodą i piaskiem
Potrzebne: cztery miski, papierowe łódeczki, rurki do napojów, drobny piasek.

1 miska - dziecko puszcza na wodę papierowe łódeczki, przesuwa je oddechem.
2 miska - dziecko uderza rękami o powierzchnię wody.
3 miska - dziecko dmucha w wodę przez rurkę.
4 miska - dziecko zanurza dłonie w drobnym pisaku.
Po zakończonych doświadczeniach dziecko opisuje co zaobserwowało.

Pobudzanie zmysłu smaku - "Smaki lata"
Potrzebne różne letnie owoce. 
Dziecko nazywa przygotowane owoce, wącha je, ogląda, smakuje.
Wspólnie z rodzicem robi sałatkę lub koktajl owocowy.

 

 

 

 

2. Wodno-piaskowe czary-mary – zajęcia plastyczne – rysowanie kredkami wodnymi.

Omówienie sposobu wykonania pracy plastycznej Wodno-piaskowe czary-mary. Możemy włączyć  nagranie szumu morza, dla dziecka: sztywny karton (najlepiej odpowiedni do kredek wodnych), mazaki, kredki wodne, pędzelek, pojemniki na wodę, klej, piasek, tace (jedna na stolik). R. zachęca dzieci do wykonania pracy plastycznej. Wyjaśnia etapy jej wykonania. Dziecko: − rysują mazakiem wokół kartonu ramkę,  − w środku ramki rysują kredkami wodnymi dowolny obrazek o tematyce związanej z latem,  − malują pędzlem maczanym w wodzie,  − smarują klejem ramkę obrazka,  − szybko i dokładnie obsypują ramkę piaskiem,  − nadmiar piasku strząsają do tacy.

 

1. Zaczynamy od zabawy badawczej : Ciekawe kształty , przygotujmy worek, do którego włożymy kilka rzeczy; np. klocek, jakiś owoc , instrument grzechotkę, kostkę itp. Dziecko  wyjmuje z worka przedmioty  i  bada ich właściwości: ogląda je, dotyka , porównuje fakturę i zapach. Następnie układa wszystkie na stole i  opisuje swoje wrażenia. Przykładowe odpowiedzi: – jest bardzo kolorowe – zmysł wzroku, – pachnie – zmysł węchu, – ma ciekawą fakturę – zmysł dotyku, – wytwarza dźwięki – zmysł słuchu.

2. Oglądanie reprodukcji obrazu przedstawiającego lato, Włodzimierza Tetmajera” Żniwiarki w polu”, Dziecko  ogląda reprodukcje obrazu opisuje kolorystykę i nastrój. Zastanawia się, z jaką porą roku się kojarzy i jakie oznaki lata przedstawia. Nadaje obrazowi tytuł. Porównuje je z oryginalnym tytułem, które podaje rodzic , następnie pytamy dziecko: Co dzieje się latem w przyrodzie? , i zapoznaje ze znaczeniem słowa żniwa. Żniwa to czas zbioru z pól roślin uprawnych, głównie zbóż, takich jak: żyto, pszenica, owies, jęczmień.

3.Rozwiązywanie zagadek

Ciemno, cicho. Co to będzie?

Nagle grzmoty słychać wszędzie. / burza/

Burzy towarzyszą grzmoty, błyskawice, bardzo silny porywisty wiatr oraz obfite opady deszczu. Przed nadejściem burzy często panuje spokój, jest cicho. Ludzie dostrzegli to i wymyślili powiedzenie: Cisza przed burzą. (R. wyjaśnia je dziecku).

Kolorowy most na niebie,  co zachwyca dzieci.

Zjawia się, gdy deszczyk pada  i słoneczko świeci. / tęcza/

Pytamy, co to jest tęcza, czy dziecko pamięta, jak powstaje tęcza, jaki ma kształt. Zapoznajemy dziecko z tym zjawiskiem pogodowym. Przypominamy, że tęcza pojawia się na niebie wtedy, kiedy pada deszcz i świeci słońce. Wówczas promienie słońca załamują się w kropelkach wody. Pytamy czy dziecko pamięta, jakie kolory ma tęcza.

4.Zagadki rysunkowe - karton, mazak. R. rysuje na kartonie różne kształty, np. słońce, czereśnię. Dziecko odgaduje, co zostało narysowane. Próbuje sformułować poprawne zdanie związane z rysunkiem. Przykłady wypowiadanych zdań: Latem mocno świeci słońce. Latem dojrzewają czereśnie.

Zabawa Prawda – fałsz. Wypowiadamy zdania, jeśli zdanie jest prawdziwe, dziecko  wstaje, jeśli fałszywe, siedzi.

 Przykłady zdań: Latem trzeba się ciepło ubierać. Latem pada z nieba kolorowy śnieg.

 Latem zwierzęta przygotowują się do zimowego snu.

5.Doświadczenia z wodą i piaskiem
Potrzebne: cztery miski, papierowe łódeczki, rurki do napojów, drobny piasek.

1 miska - dziecko puszcza na wodę papierowe łódeczki, przesuwa je oddechem.
2 miska - dziecko uderza rękami o powierzchnię wody.
3 miska - dziecko dmucha w wodę przez rurkę.
4 miska - dziecko zanurza dłonie w drobnym pisaku.
Po zakończonych doświadczeniach dziecko opisuje co zaobserwowało.

6.Pobudzanie zmysłu smaku - "Smaki lata"
Potrzebne różne letnie owoce. 
Dziecko nazywa przygotowane owoce, wącha je, ogląda, smakuje.
Wspólnie z rodzicem robi sałatkę lub koktajl owocowy.

 

Wodno - piaskowe czary-mary – zajęcia plastyczne – rysowanie kredkami wodnymi.

Możemy włączyć  nagranie szumu morza, dla dziecka: sztywny karton (najlepiej odpowiedni do kredek wodnych), mazaki, kredki wodne, pędzelek, pojemniki na wodę, klej, piasek, tacka _ zachęcamy dziecko do wykonania pracy plastycznej. Wyjaśniamy etapy jej wykonania. Dziecko: − rysuje mazakiem wokół kartonu ramkę,  − w środku ramki rysują kredkami wodnymi dowolny obrazek o tematyce związanej z latem,  − malują pędzlem maczanym w wodzie,  − smarują klejem ramkę obrazka,  − szybko i dokładnie obsypują ramkę piaskiem,  − nadmiar piasku strząsają do tacki.

 

  

Wtorek

1/ Za co lubimy wakacje? - rozmowa inspirowana wierszem G. Lech „ Co robią latem dni tygodnia?

2/ Ćwiczenie dodatkowe

3/ ćwiczenia w książce cz. 5 . s. 85, 86, 87.

 

Co robią latem dni tygodnia?
G. Lech

- Co wy na to, że już lato?-
Tydzień swoje dni zapytał.
Poniedziałek zsiadł z roweru.
- Radość dla kolarzy wielu!
Wtorek książkę czytał właśnie.
Mruknął tylko: - Lubię baśnie!
Latawca puszczała środa, 
Bo piękna była pogoda.
Czwartek rzekł: - Ja wciąż maluje,
Jak się świetnie w lesie czuję.
Piątek tylko machnął ręką:
- Chciałbym zagrać, lecz nieprędko
Znajdę gracza w tym upale.
Szachów nie otwieram wcale.
- A Sobota? – Cóż mam rzec.
Niosę piłkę, dziś gram mecz.
- Czy Niedziela coś dopowie?
Nie dopowie, bo jest w kinie
Ma animowanym filmie.
A czy film ten był o lecie,
W poniedziałek się dowiecie.

Rozmawiamy na temat wiersza, pytamy dziecko: Jaka pora roku już nadeszła? O co zapytał swoje dni Tydzień? Co zrobił i odpowiedział poniedziałek? Co zrobiły i odpowiedziały kolejne dni tygodnia? Rodzic pyta dziecko dalej: Co  lubi robić latem? Co robi najczęściej w poniedziałek… w sobotę i w niedzielę? Ile dni wchodzi w skład tygodnia? Rodzic zachęca dziecko do wymienienia w kolejności wszystkich dni tygodnia i jednoczesnego wysuwania palców.

Ćwiczenie 1

Ćwiczenie 2

Ćwiczenie 3

W środę 1/ „ Liczymy z Adą i Olkiem „ - rozmowa na podstawie wiersza Beręsewicza „ Czemu ?”- utrwalenie wiadomości na temat miesięcy i pór roku.
2/ wykonujemy ćwiczenia w książce cz. 5 s. 88, 89.

3/ dla chętnych: ćwiczenie 1ćwiczenie 2ćwiczenie 3

Czwartek

1/ „Wymarzone wakacje Olka i Ady” - rozmowa na temat obrazków . / książka zielona s. 88 i 89/ Poznawanie i utrwalanie zasad bezpieczeństwa obowiązujących w różnych miejscach wakacyjnego wypoczynku.

Dziecko ogląda ilustracje w książce , czyta umieszczone przy ilustracjach teksty . Zwracamy uwagę dzieciom na strój jaki mają na sobie Olek, Ada i ich rodzice oraz na ich twarze. Zachęcamy dziecko do opisania wszystkich obrazków i formułowania dłuższych zdań.

Quiz TAK NIE

Przykłady zasad:

Po górach spacerujemy w czasie burzy.

Nie zbliżamy się do nieznanych dzikich zwierząt.

W lesie można krzyczeć.

Podczas letnich wypraw należy osłaniać głowę przed słońcem.

Na plaży opalamy się od rana do wieczora.

W górach wędrujemy po wyznaczonych szlakach.

Kąpiemy się w miejscach nie strzeżonych.

Zawsze przebywamy blisko dorosłych.

2/ Wykonujemy ćwiczenia cz .5 s. 90 .

3/ Dodatkowe ćwiczenie.

Ćwiczenia

Gra

Omówienie zasad

Piątek

1 / „ Pora pożegnania „ - rozmowy na temat ilustracji i odczytanych zdań / książka zielona s. 96/ uświadamianie dziecku upływu wspólnie spędzonego czasu.

Dziecko ogląda ilustracje i opowiada co ona przedstawia , czyta tekst umieszczony na ilustracji , odpowiada na pytania pomocnicze dotyczące postaci , ich ubioru i emocji. Uświadamiamy dzieciom , że nadchodzi dzień wakacji , a po wakacjach pójdą do szkoły.

2/ Ćwiczenia w książce cz 5 s. 91 i 92.

3/ Nauka piosenki „ Niech żyją wakacje”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 
 
https://www.youtube.com/watch? v=BauTov9xmZY