Budowanie samodzielności dziecka


2020-06-06

Budowanie samoświadomości dziecka

Bardzo ważnym aspektem rozwoju, który sukcesywnie następuje od momentu gdy dziecko jest w stanie rozpoznawać siebie w lustrze (ok. 18 mies. życia) jest świadomość samego siebie. Na początku to tylko zdawanie sobie sprawy z tego, że jestem odrębną jednostką, że jestem sobą. Natomiast z wiekiem samoświadomość będzie wzbogacała się o zdawanie sobie sprawy z doświadczanych aktualnie doznań, emocji, potrzeb, myśli, swoich możliwości, czy ograniczeń, autokoncentracja uwagi.

Samoświadomość siebie, swoich potrzeb, emocji jest drogą do zrozumienia innych ludzi. Jeżeli dziecko uczymy rozumienia innych, gdy nie zna siebie, będzie skupiało się na tym co ważne dla innych a nie dla niego samego. Będzie miało przeświadczenie, że to inni są ważni a nie ono. Dzięki temu, że wiemy co nam służy, czego chcemy, co jest dobre możemy ze spokojem wyrażać nasze potrzeby, nie musząc ich wymuszać swoim zachowaniem. Jeżeli wiem jak ja się czuję, będę widzieć, że inni w tej sytuacji również mogą się tak czuć, to jest dopiero dobra droga do budowania kontaktów i relacji społecznych. Samoświadomość daje większe poczucie pewności siebie, stabilności emocjonalnej zdolności samoregulacji.

Samoświadomość pomagają dzieciom budować dorośli, którzy poprzez odzwierciedlanie, nazywanie emocji i potrzeb pomagają dzieciom poznać siebie. Samoświadomość dotyczy zarówno sfery przeżywanych emocji, potrzeb, chęci, ale również, posiadanych i kształtowanych umiejętności, zdolności czy cech osobowości. To również zdawanie sobie sprawy z tego jak wyglądamy, jakie są nasze możliwości fizyczne, gdzie znajdują się nasze ograniczenia, co możemy i chcemy jeszcze doskonalić.

Dziś zapraszam do ćwiczeń zgłębiających świadomość siebie od swojego wyglądu, preferencji poprzez sferę emocji 

Karty Pracy „O mnie” (PDF)
Gra planszowa do wydruku „Moje ulubone”
https://wordwall.net/pl/resource/2631787/ja-dziecko
https://wordwall.net/pl/resource/2619007/ja-dziecko