Praca zdalna grupa III w dniach 15 -19.03.2021
Grupa III w dniach 15 - 19.03 2021 realizuje temat „Wiosna tuż, tuż”
Propozycje pracy z dzieckiem w systemie pracy zdalnej:
1. Czytanie dziecku wiersza Ewy Szelburg-Zarembiny „Wiosna idzie”:
Przyleciały skowroneczki z radosną nowiną,
zaśpiewały, zawołały ponad oziminą:
- Idzie wiosna! Wiosna idzie!
Śniegi w polu giną!
Przyleciały bocianiska w bielutkich kapotkach,
klekotały, ogłaszały na wysokich płotkach:
- Wiosna! Wiosna idzie!
Po łąkowych błotkach!
Przyleciały jaskółeczki kołem kołujące,
figlowały, świergotały radośnie krzyczące:
- Idzie wiosna! Wiosna idzie!
Prowadzi ją słońce!
Rozmowa z dzieckiem na temat wiersza: np. O jakich ptakach była mowa w wierszu ,które
wróciły z ciepłych krajów? Co robiły skowronki, bociany, jaskółki? O czy mówiły?
2.Ilustrowanie ruchem rąk treści wiersza Marty Olechowskiej „Oznaki wiosny”
Żółte słoneczko na niebie się śmieje,
łagodny wietrzyk wesolutko wieje.
Krokus nieśmiało z ziemi się podnosi,
deszczyk wiosenny zmarzłą ziemię rosi.
Ptaszki wróciły i głośno ćwierkają,
wierzby puszyste bazie wypuszczają.
Ciepło wokoło, zima precz już poszła,
a na jej miejsce przyjdzie piękna wiosna.
3.Rymowanka – rytmiczne klaskanie lub tupanie w czasie słuchanego tekstu:
Gdy wiosna nadchodzi,
często bywa tak-
że raz świeci słońce,
to znów pada śnieg,
deszcz lub wieje wiatr.
4. Rysowanie palcem w powietrzu słoneczka przy słuchaniu tekstu:
Rysujemy koło, koło
I je poprawiamy.
Kreseczki – promyczki –
I słoneczko mamy!
5. Opowieść ruchowa „Jaś szuka wiosny”
Dorosły czyta tekst – dziecko wykonuje określone czynności :
Zbliżała się wiosna. Za oknem słychać było śpiew ptaków ( dz. naśladuje odgłosy ptaków).
Jaś wybrał się do lasu na poszukiwanie oznak wiosny .Jechał na koniu ( dz. kląska uderzając
językiem o podniebienie). Na łące zobaczył bociany ( dz. naśladujegłos bociana-Kle, kle)
Świeciło słońce, wiał delikatny wiatr ( dz. wykonuje krótki wdech nosem, przez chwilę
Zatrzymuje powietrze i długo wydycha ustami). Było ciepło i przyjemnie ( dz. pięknie się
Uśmiecha). Na skraju polany zakwitły wiosenne kwiaty – zawilce i sasanki. Pachniało wiosną
( dz. oddycha głęboko wdychając powietrze nosem i wydychając ustami). Jaś pochylił się
Powąchał kwiaty( dz. wdycha powietrze nosem) i kichnął ( dz. kicha wymawiając „aaa-psik”)
W tym momencie zauważył przeciskającego się przez zarośla zaspanego jeża( dz. ziewa)
Zrobiło się późno. Jaś wsiadł na konia i pogalopował do domu.( dz. kląska).
6. Masażyk relaksacyjny „Marcowa pogoda”
Dorosły siada za dzieckiem i na jego plecach wykonuje ruchy opowiadające o różnej
wiosennej pogodzie:
Kropi deszcz, siąpi, mży, ( delikatne uderzanie palcami w plecy)
Pada coraz mocniej ( uderzanie mocniejsze)
Nagle błysk – burza jest ( kreślenie dłonią zygzaka)
Grad zaczyna padać! (uderzanie pięściami)
Burza już przeszła gdzieś ( delikatne uderzanie palcami)
Tylko wiatr zawiewa ( dmuchanie w kark dziecka)
Słońce już świeci nam ( kreślenie kształtu słońca)
I wszystko ogrzewa ( głaskanie po plecach dziecka)
7.Rozwiązywanie zagadek o oznakach wiosny:
a. Ma dziób i nogi czerwone,
gdy pojawi się na łące,
straszy żabki kumkające (bocian)
b. W trawie lub w wodzie mieszka,
często jest zielona
śpiewa: rege, rege, kum, kum,
gdy jest zadowolona ( żaba)
c. Dźwięczy pod niebem jak mały dzwonek,
tak śpiewa tylko szary…..( skowronek)
d. W swojej nazwie „ sanki” mają
te fioletowe kwiaty….nazywają się….( sasanki)
e. Biały kwiat przebił śnieg
i wyjrzał na świat…..( przebiśnieg)
8. Rymowanka – ćwiczenie głosowe – powtarzanie z różnym natężeniem głosu
( cicho-głośno), (szybko- wolno), ( mówienie z podziałem na sylaby)
Zima odchodzi, wiosna nadchodzi,
Wracają ptaki i kwitną kwiaty.
9. Propozycje kart pracy do wydrukowania oraz praca plastyczna „ Wiosenne drzewo”: