Wspomaganie rodziców w procesie dydaktycznym dzieci - grupa VI


2020-06-21

W tym tygodniu realizujemy temat „ Sport ”.

 

 

1. Zaczynamy od zagadki. Kto ją rozwiąże ten już będzie wiedział o czym będziemy rozmawiali w tym tygodniu. Posłuchaj: 

Ci go uprawiają, 
co o zdrowie dbają. 
Mówią, że każdy ruch 
to zdrowy w ciele duch. (sport)

 

 

- Uczymy dziecko wiersza '' Gimnastyka zajączka " - J.Fabiszewska  Wiersz może być odtąd świetną okazją do porannej gimnastyki …

Rano wstaję, wkładam dres.
Otwieram okno, miło jest.
Skaczę w górę, skaczę w bok,
i do tyłu robię skok.
Łapki w przód, łapki w tył.
Ćwiczę ,abym zdrowy był.
Rodzic pyta - o czym była mowa w wierszu? Dlaczego należy wykonywać różnego rodzaju ćwiczenia ruchowe? Ile czasu powinniśmy poświęcać na gimnastykę i jak często powinniśmy ćwiczyć? Czy gimnastyka to także uprawianie sportu? Dlaczego? 
Następnie rodzic powtarza wiersz. Dzieci wykonują opisane w nim czynności.

 

 

 

 

2. Budujemy wiedzę na temat sportu – oglądamy film edukacyjny „ Poznajemy sporty”, rozmowa „ Czego dowiedziałem się na temat sportu?”, / sprawdzenie wiedzy dziecka, zdolności zapamiętywania, umiejętności budowania odpowiedzi wielozdaniowej na temat sportu/.

 https://www.youtube.com/watch? v=7zodfY74anc

3 / Słuchamy i uczymy się piosenki pt: „ Piosenka dla taty”, składamy życzenia naszym tatusiom.

 https://www.youtube.com/watch? v=-VDZDUQYWDc

 

 

4/ Dlaczego symbolem olimpijskim są kolorowe koła? - „ Dlaczego?, Po co? , Jak?” - oglądanie filmu edukacyjnego . Poznajemy symbole olimpijskie, słuchamy olimpijskiego hymnu . Rozmawiamy z dzieckiem na temat wyglądu flagi olimpijskiej : wyjaśnij, że jest to symbol olimpijski, który widnieje na fladze olimpijskiej, wciąganej na maszt podczas ceremonii otwarcia olimpiad sportowych. Przecinające się różnokolorowe koła na fladze olimpijskiej symbolizują zarówno różnorodność (kolory), jak i jedność (koła łączą się ze sobą) ludzi mieszkających na całym świecie. Poszczególne kolory kół symbolizują kontynenty: niebieski – Europę, czarny – Afrykę, czerwony – Amerykę, żółty – Azję, zielony – Australię. Kolory te zostały dobrane tak, aby przynajmniej jeden wystąpił na fladze każdego państwa.
 Praca w książce cz. 5 s.93.

Ułóż na podłodze pięć wyciętych z papieru kół w kolorach: niebieskim, czarnym, czerwonym, żółtym i zielonym. Zachęć dziecko do ułożenia ich w dowolny sposób (np.: poziomo, pionowo, w kole) oraz do wymyślenia zabawy ruchowej z ich wykorzystaniem. Po zakończeniu zabawy ułóż koła w kształt symbolu olimpijskiego: trzy z nich znajdują się na górze (niebieskie, czarne, czerwone) i dwa na dole (żółte, zielone). Zapytaj dziecko, co im przypomina ten kształt.

 

5/ „Sport to zdrowie, każdy przedszkolak ci to powie” - wykonaj plakat dowolną techniką.

https://www.youtube.com/watch? v=CdWqXZMxnNA
https://www.youtube.com/watch? v=fVT-WNbSZig

 

5 / Słuchanie opowiadania „ Wyścigi” P. Bręsewicza. Rozmowa kierowana z dzieckiem na temat opowiadania, ocena postępowania bohatera.

Książka zielona s. 94 – 95.

Opowiadanie

W dniu Sportu przed wyścigiem w workach Olek był pewny swego. Tymczasem niespodzianka!

Ola jak zając wyskoczyła mu zza pleców i pierwsza wpadła na metę. Zabrzmiały brawa, a Olek nadął się i burknął:

- Na pewno miała luźniejszy worek!

- Następnym razem stań do wyścigu ze ślimakiem – zaproponowała mama, ale Olek wzruszył ramionami.

- A co to za przyjemność wygrać ze ślimakiem? - prychnął – Przecież ze ślimakiem nie można przegrać!

- To znaczy, że przyjemność jest wtedy, kiedy można przegrać, tak? - spytała mama. - W takim razie wypadałoby chyba umieć przegrywać, co?

- Jak to umieć przegrywać? - zdziwił się Olek.

- Po prostu: najpierw starać się wygrać, a jeśli się nie uda, pogratulować zwycięzcy i następnym razem starać się jeszcze bardziej.

- To trudne – zmartwił się Olek.

Mama uśmiechnęła się czule.

- Wiem, synku – powiedziała.

 

Zadajemy dziecku pytania: Jak zachował się Olek po zakończeniu wyścigu? Co Ty zrobiłbyś na miejscu Olka? Co poradziła Olkowi mama? Czy wiesz co oznacza zwrot: fair play? Z czym kojarzą Ci się te dwa słowa? Jak należy postępować, aby być dobrym sportowcem? Jak nazywa się ludzi zainteresowanych dana dyscypliną sportową przychodzących na np. zawody sportowe lub obejrzeć mecz?(kibice) W jaki sposób powinien zachowywać się kibic?

 

Wyjaśnienia: fair play to (z jęz. Angielskiego) oznacza zbiór zasad zdrowej rywalizacji w grze lub walce sportowej, których przestrzeganie pozwala na uczciwe i szlachetne jej rozegranie. Prawdziwego sportowca, a także kibica wyróżnia godne zachowanie – zarówno w sytuacji zwycięstwa, jak i porażki. Jest taki sportowiec – Andrzej Bachleda – Curuś, który wykazał się uczciwością i zgłosił sędziom, że nie zauważyli niezaliczonej przez niego bramki. Jego zachowanie zostało dostrzeżone i otrzymał on, jako pierwszy narciarz na świecie, nagrodę „Fair play” przyznawaną przez UNESCO.

Ćwiczenia w książce cz 5 s. 94.

 

6/ Słuchamy i uczymy się piosenki „ Skaczemy, biegniemy”. Rozmowa z dzieckiem na temat zdrowego stylu życia.

- ,,Rodzinny turniej sportowy” . Można przeprowadzić rodzinny turniej sportowy. Proponuję rozegranie następujących konkurencji rzut woreczkiem do kosza (piłką), wyścigi, skoki w dal.

 

 

- Zagadki pantomimiczne – ,,Sportowe kalambury”. Proszę przygotować dostępne w domu przedmioty związane ze sportem np.: rakietka, czepek, okulary. Dziecko wybiera jeden przedmiot związany z jednym ze sportów, ruchem, gestem i mimiką przedstawia dyscyplinę sportową, w której używa się tego przedmiotu. Pozostali domownicy odgadują, o jaką dyscyplinę sportową chodzi, np. rakietka – tenis, czepek, okulary – pływanie.

 Załączniki

 

„Letnie zgadywanki” - rozwiązywanie zagadek związanych z latem i wakacjami.

„ Wakacyjne rady”- rozmowa na temat zasad jakie obowiązują aby wakacje były bardzo bezpieczne.

8 zasad bezpiecznych wakacji

Kochane Dzieci życzymy Wam i Waszym Rodzicom cudownych i bezpiecznych wakacji ,zaś w szkole samych SUKCESÓW !!!